Hei! Tässä akryylimaalausta käsittelevän artikkelisarjan osassa pääsemme vihdoin itse asiaan eli maalaamiseen. Opetan sinulle kuinka voit maalata elegantin asetelmamaalauksen soveltaen perinteisen kerrosmaalauksen ideaa.
Valmistele työtila sopivaksi
Toimiva ateljee on mahdollista rakentaa pienellä budjetilla omaan kotiin. On hyvä jos voit varata sille kokonaisen huoneen, mutta se ei ole välttämätöntä. Yksi tärkeimmistä asioista on hyvä valaistus. Työtilan tulisi olla riittävän valoisa. Jos mahdollista maalaa päivänvalossa tai käytä 5000 kelvinin lamppuja. 5000 kelvin on värilämpötilaltaan neutraali valo.
Alla olevassa kuvassa näet Ikeasta tilaamani valaisimen. 5000 kelvinin Lamput tilasin erikseen Valotornista.
Valaisin on hyvä sijoittaa mahdollisimman korkealle, jos mahdollista kattoon. Maalauspohjan ja valonlähteen välinen kulma täytyy myös säätää niin, ettei maalauspohja ala kimallella. Noin 35 asteen kulma on hyvä. Jos tämä alkaa kuulostaa liian tieteelliseltä, niin riittää, että muistat kolme asiaa valosta: neutraali lämpötila, johdonmukaisuus ja tulokulma, joka ei aiheuta maalauksen kimaltelua. Ja muista, älä anna ihanteellisten olosuhteiden puutteen estää itseäsi maalaamasta. Voit kyllä maalata vaikket omistaisi 5000 kelvinin lamppuja. Pääasia, että otat siveltimen kouraan ja ryhdyt hommiin. Muut asiat voit hienosäätää kohdalleen myöhemmin.
Sijoita valot niin, että huone on valaistu johdonmukaisesti, jotta värit näyttävät maalauspohjalla, paletissa ja mallikuvassa samalta. Jos maalaat asetelmaa suorasta havainnosta, silloin voi olla tarpeen manipuloida asetelmaan kohdistuvaa valoa, jotta valo ja varjo toimii oikein. Voit esimerkiksi asettaa asetelman pahvilaatikkoon ja valaista sen pöytälampulla.
Jos maalaat valokuvasta teippaa mallikuva maalauspohjan viereen.
Voit maalata myös tietokoneen näytöltä. Aseta näyttö silloin maalaustelineen viereen.
Maalaaminen mielikuvituksesta
Vielä yhtenä vaihtoehtona on maalata mielikuvituksesta ja muistin varassa. Tästä ei kuitenkaan kannata aloittaa maalaustaidon harjoittelua, koska siinä onnistuminen edellyttää sekä kuvataiteen periaatteiden hyvää tuntemusta, että riittävää määrää aivoihin tallennettua visuaalista informaatiota. Näitä molempia puolia kehitetään maalaamalla havainnosta. Käytä siis ainakin jotain näkyvää referenssiä kun alat harjoitella maalaamista. Eikä konkreettisista referensseistä tarvitse luopua täysin koskaan. Moni ellei useimmat ammattimaalarit käyttävät apunaan valokuvia ja muita konkreettisia referenssejä.
Tässä artikkelissa demonstroin akryylimaalauksen vaiheita maalaamalla asetelman osittain mielikuvituksesta. Valmistaudun maalaamiseen niin, että katselin ja tutkin ensin jonkin aikaa suosikki maalarieni asetelmamaalauksia ja sitten annoin aivojeni muodostaa niiden pohjalta oman asetelman. Maalausprosessin aikana palasin joitakin kertoja katsomaan lähdemaalauksia muistin virkistämiseksi. Lopulta lähdeteokset toimivat kuitenkin enemmän inspiraation lähteenä kuin mallina. Kokonaisuutta ajatellen maalaukseni syntyi omasta mielikuvituksestani. Eri taiteilijoiden teoksista ei voi muodostaa eheää maalausta leikkaa-liimaa -periaatteella. Maalauksesta tulee eheä kokonaisuus vain jos siihen osaa soveltaa oikein kuvataiteen periaatteita. Esimerkiksi valo ja tyyli täytyy osata yhdenmukaistaa.
Sillä onko malli mielessä, valokuvassa vai varjolaatikossa ei ole vaikutusta maalausprosessin vaiheisiin. Se vaikuttaa sen sijaan siihen kuinka vaikeaa maalaminen on ja kuinka paljon sinun pitää tietää kuvataiteen periaatteista.
Maalaustarvikkeet
Olemmekin jo aiemmissa artikkeleissa käsitelleet maalaustarvikkeita ja sinulla pitäisi olla nyt hyvä yleiskuva, mitä kaikkea maalamisessa tulet tarvitsemaan. Joten ota esiin maalaustarvikkeesi niin päästään maalaamaan.
Omassa maalauksessani käytin Galeria akryylivärejä. Lisäksi maalin ohentamiseen käytin Glazing Mediumia. Glazing Medium soveltuu juuri kerrosmaalaukseen erityisen hyvin. Glazing tarkoittaa ohuen läpikuultavan värikerroksen maalaamista.
Asetelman sommittelu ja valaiseminen
Hyvä teos perustuu hyvään sommitelmaan. Emme kuitenkaan syvenny sommitteluperiaatteisiin tässä artikkelissa. Näin aluksi on oleellisempaa on oppia kuvaamaan objektien muotoa uskottavalla tavalla. Siksi huomiomme on valossa ja varjossa eli siinä miten asetelma kannattaa valaista. Enemmän tai vähemmän dramaattinen muotovalaistus on sopiva tapa aloittaa asetelmamaalaukseen tutustuminen, sillä muotovalaistus on perinteinen tehokeino, jota käytetään juuri objektien muodon korostamiseen. Muotovalaistus luo aiheeseen selkeän eron valon ja varjon välille. Tämä tulee helpottamaan valöörien maalaamista huomattavasti. Alla olevasta kuvasta näet esimerkin muotovalaistuksesta.
Mitä tulee esineiden sommitteluun, luota omaan silmääsi. Mikä näyttää mielestäsi esteettisesti miellyttävältä. Tämän enempää sinun ei ole tarpeen vaivata päätäsi sommittelulla. Toimiviin sommitteluperiaatteisiin voit tutusta sitten kun hallitset maalaamisen perusteet. Toki jos tunnet esimerkiksi kultaisen leikkauksen tai kolmiosommittelun periaatteet, sovella niitä asetelmaasi. Sovella siis rohkeasti kaikkea sitä tietoa ja kokemusta, jota sinulla jo on. Maalaamalla rohkeasti on hyvä keino tehdä maalauksesta vaikuttavampi, vaikkei se olisi kaikilta osin oikeaoppisesti toteutettu.
Luonnoksen piirtäminen
Maalauksen pohjalle on ensin hyvä piirtää luonnos. Sen voi piirtää kynällä tai maalilla. Menetelmällä ei ole merkitystä. Luonnos muodostaa ikään kuin kartan maalaukselle, jonka perusteella valöörit ja värit on helpompi sijoittaa maalaukseen oikein. Se kuinka pitkälle kehittelet luonnosta on sinun valintasi. Voit esimerkiksi piirtää pelkät ääriviivat tai jotain paljon viimeistellympää.
Pidemmälle hiottu luonnos kannattaa piirtää ensin omalle erilliselle paperille ja sitten ottaa siitä kopio, josta luonnoksen siirtää maalauspohjalle. Siirtomenetelmää käyttäessä et voi siirtää aiheesta kuin ääriviivat, mutta älä ajattele, että pitemmälle kehitellyn luonnoksen piirtäminen on ajan hukkaa. Jos piirrät luonnokseen myös varjostukset, tulet samalla tehneeksi valööritutkielman aiheesta. Tulet huomaamaan, että tällainen etukäteen suoritettu tutkimustyö tulee auttamaan sinua paljon aiheen maalaamisessa.
Alusmaalaus
Perinteinen kerrosmaalaus alkaa yksivärisen alusmaalauksen maalaamisella. Usein värinä käytetään ruskeaa, esimerkiksi poltettua umbraa.
Tätä esimerkkimaalausta varten hahmottelin ensin aiheen lyijykynällä suoraan maalauspohjalle. Sitten otin käyttöön poltetun umbran, jota ohensin vedellä. Alusmaalaukseen halusin merkitä erityisesti valot ja varjot. Jätin osan valoista kokonaan maalamatta. Yksivärisen alusmaalauksen voi viedä paljon pitemmällekin. Siitä voi tehdä jopa valmiin näköisen maalauksen, mutta itse tyydyn alusmaalauksessa useimmiten vain alustavaan valöörikartoitukseen. Kyseessä on silloin tavallaan muistiinpanojen tekeminen ja lämmittely moniväristä maalausta varten.
Ensimmäinen värikerros
Kun alusmaalaus on kuiva, voit alkaa kokeilla sen päälle värejä. Alla olevassa kuvassa näet esimerkin ensimmäisestä värikerroksesta. Mikäli maalauksesi jonkin objektin väri on kirkas, sitä voi aluksi vähän liioitella. Väriä on helpompi vaimentaa kuin kirkastaa.
Koska maalasin tätä muistikuvien ja mielikuvituksen pohjalta, sisältyi maalausprosessiini jonkin verran oikeiden värien hakemista yrityksen ja erehdyksen kautta. Huomasin esimerkiksi, että liinan kirkkaan punainen väri ei toimi värisommittelun näkökulmasta.
Ennen isompia korjauksia kehittelin maalausta kuitenkin hieman eteenpäin. Yllä olevassa kuvassa näet suunnilleen valmiin ensimmäisen värikerroksen. Tämän jälkeen maalauksen voi jättää kuivumaan. Jotkut akryylimaalarit päällystävät kunkin maalikerroksen Gel Mediumilla. Tämän tarkoituksena on eristää kerrokset toisistaan, jottei uusi värikerros ala sekoittua aiempaan värikerrokseen. Tällä voi olla myös vaikutusta maalauksen säilyvyyteen. Harjoitusteoksissa ei ole välttämätöntä olla näin perusteellinen.
Toinen värikerros
Toisessa värikerroksessa teoksen värejä aletaan hienosäätää lähemmäksi lopullista tavoitetta. Viimeistään tässä vaiheessa on hyvä ottaa Glazing Medium käyttöön. Veden käyttöä maalin ohentamiseen kannattaa sen sijaan välttää.
Tässä maalauksessa minun täytyi tehdä selkeitä muutoksia asetelman värimaailmaan, jotta sommittelu toimisi paremmin. Halusin tehdä omenasta teoksen aiheen eli pääroolin esittäjän. Tämä edellytti sitä, että kaikkea omenan ympärillä täytyi vaimentaa.
Kuten ehkä huomaat, värit toimivat nyt paljon paremmin. Saatuani toisen värikerroksen valmiiksi jätin teoksen lepäämään viikoksi.
Kolmas värikerros
Se kuinka monta värikerrosta on tarpeen maalata, vaihtelee teoksesta toiseen. Värikerroksia voi myös maalata eri määrän eri kohtiin. Maalausta täytyy työstää niin kauan kunnes lopputulos on sellainen, ettei sitä enää kykene parantamaan. Useimmiten hyvän teoksen maalaaminen ottaa aikaa ja siksi kerrosmaalaus on hyvä menetelmä. Kerrosmaalaus jakaa maalausprosessin pienempiin osiin, jolloin kunkin maalausvaiheen pystyy tekemään täydellä teholla. Maalaussession venyessä yli neljän tunnin, alkaa ainakin minulla jo keskittymiskyky ja henkinen energia olla aika vähissä. Tekemisen tauottaminen on yksinkertainen keino saada aikaiseksi parempia maalauksia.
Kolmannen värikerroksen jälkeen päätin julistaa maalauksen valmiiksi, ainakin toistaiseksi. Voi olla, että teen siihen vielä pieniä hienosäätöjä myöhemmin. Mutta kaiken kaikkiaan maalaus edustaa aika hyvin sitä, mihin parhaimmillani pystyn silloin kun maalaamisessa täytyy turvautua mielikuvitukseen ja visuaaliseen muistiin. Ottaen huomioon asetetut parametrit ja tehtävän haasteellisuuden sekä sen, että minulla on todella vähän kokemusta mielikuvituksesta maalaamisessa, sanoisin jopa, että kyseessä on parhaimpia akryylimaalauksiani. Sain maalaukseen tavoittelemaani tunnelmaa ja realismia.
Valmiin maalauksen voi päällystää akryylimaalaukseen tarkoitetulla vernissalla.
Opi lisää akryylimaalauksesta
Jos haluat saada lisää tietoa akryylimaalauksesta liity ilmaiselle Akryylimaalauskurssille. Löydät sen osoitteesta www.taidekoulutuimala.fi
Terveisin,
Tuomas
PS. YouTube-kanavaltani löydät maalausdemonstraatioita, jotka auttavat saamaan paremman kuvan siitä, millaisten vaiheiden kautta maalaus syntyy. Alla olevassa videossa demonstroin kerrosmaalausta akryyliväreillä. Videolta huomaat hyvin, että akryyliväreillä voi muovata maalausta suunta ja toiseen. Maalauksen korjaaminen ja muovaaminen tapahtuu maalaamalla vanhan kerroksen päälle. Oikeiden värien ja valöörien ei tarvitse löytyä heti. Tässä on jotain samankaltaista kun piirtämisessä lyijykynällä tai hiilellä. Kun piirustustapa on oikea, voi piirustukseen tehdä korjauksia suhteellisen pitkään. Toki aina jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja siksi on hyvä pyrkiä olemaan huolellinen heti alusta pitäen. Videon maalauksessa käytin apuaineena Glazing Mediumia.
Comentários