Tässä artikkelissa kerron miten voit maalata asetelman alla primana, eli kertamaalauksena.
Saat tietää muun muassa miten työtila tulisi valaista, mitä maalaustarvikkeita tarvitset ja kuinka värit voi sekoittaa oikein. Joten jos haluat oppia toimivan tavan maalata alla primana jatka lukemista.
Alla priman parhaita puolia
Ennen kuin menemme itse maalausprosessiin ja siihen valmistautumiseen, haluan kertoa sinulle jotain kertamaalauksen hyvistä puolista.
Aivan ensimmäisenä mieleeni tulee menetelmän nopeus. Kun teos tehdään yhdellä kertaa valmiiksi, ei tarvitse odotella maalikerrosten kuivumista. Kerrosmaalauksen valmistumiseen voi mennä aikaa muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen, mutta alla prima valmistuu muutamassa tunnissa.
Älä kuitenkaan sekoita nopeutta hätäilyyn. Onnistunut alla prima vaatii sopivan rauhallista ja keskittynyttä työskentelyä. Lopulta rauhallinen tahti voi nopeuttaa teoksen valmistumista, koska maalatessa syntyy vähemmän virheitä, joiden korjaamiseen menee oma aikansa.
Alla priman toisena etuna haluan mainita sen, että se opettaa huolellista ja harkittua maalaustapaa. Vaikka öljymaalausta voi aika paljon muovata ja korjata suuntaan tai toiseen maalausprosessin aikana, täytyy pahimmat virheet osata välttää. Tämä edellyttää sitä, että maalia asetetaan maalauspohjalle harkitusti. Lähtökohtana tulisi olla se, että valot ja varjot asettuvat heti oikeille paikoilleen. Samoin on päävärien laita. Aloittelijakin voi onnistua tässä, kunhan valmistautuu riittävästi. Mikään ei esimerkiksi estä sekoittamasta väripalettia valmiiksi niin, että maalaamisen alkaessa loppu on kiinni lähinnä paletilla olevien värien asettamisesta oikeisiin kohtiin.
Työtila
Maalaamisesta voi tehdä helpompaa sopivalla työtilan valmistelulla. Erittäin tärkeää osaa näyttelee hyvä valaistus. Pyri siihen, että työtilasi olisi tasaisen valoisa. Paletti ja maalauspohja on hyvä valaista samanlaisella valolla, koska valon määrä ja laatu vaikuttaa siihen miltä värit näyttävät. Päivänvaloa vastaava valo on lämpötilaltaan juuri sopiva maalaamiseen. Valaisimien kielessä tämä tarkoittaa 5000 kelvinin valoa. Valaistuksesta ei kannata ottaa liikaa paineita, mutta sen vaikutuksesta on hyvä olla tietoinen. Jos käy niin, että et saa värejä millään täsmäämään vika ei välttämättä ole sinussa vaan valaistuksessa. Tai jos teoksesi näyttää eri huoneessa erilaiselta, syynä on valaistus.
Asetelman asettelu
Asetelma kannattaa asetettaa sopivalle etäisyydelle maalausalustastasta, jotta näet sen selvästi. Sijoita asetelma niin, että näet sen sellaisesta näkökulmasta kuin millaisena haluat sen maalauksessasi kuvata.
Voit asettaa asetelman pöydälle tai käyttää varjolaatikkoa. Varjolaatikon etuna on se, että se vähentää ulkopuolisen heijastusvalon vaikutuksia asetelmaan. Asetelma onkin tärkeää valaista yhdellä pääasiallisella valonlähteellä, jotta asetelmaan syntyy selkeä ero valon ja varjon välille. Selkeä ero valoissa ja varjoissa auttaa muodon kuvaamisessa. Kauttaaltaan tasaisen valaistu malli tai asetelma on visuaalisesti litteä. Kolmiulotteisuus, syvyys, valon ja tilan tuntu edellyttää sopivaa valon ja varjon tasapainoa. Valaistuksen ei tarvitse olla dramaattinen, mutta valot ja varjot täytyy olla tunnistettavissa.
Alla olevassa kuvassa näet asetelman varjolaatikossa. Asetelma on valaistu kuvan ulkopuolella olevalla valolla. Valon ja varjon ero on asetelmassa riittävä. Jos haluat dramaattisemmat varjot, voit valaista asetelman lähempää pöytälampulla. Pöytälampun sopivan sijainnin näet kuvasta.
Maalaustarvikkeet
Maalaamiseen et välttämättä tarvitse kovin paljon maalaustarvikkeita. Maalausalusta, maalauspohja, muutama sivellintä ja kourallinen värejä riittää. Jos et halua hankkia kymmeniä eri värituubeja, kannattaa hankkia sellainen värikombinaatio, jonka avulla voi sekoittaa mahdollisimman laajan kirjon eri värisävyjä. Päävärit sininen, punainen ja keltainen kannattaa ainakin omistaa. Näiden lisäksi tarvitaan valkoista, mustaa ja ruskeaa. Moni taiteilija käyttää näitä värejä paletin perustana ja lisäävät siihen sitten värisävyjä tarpeen mukaan.
Rajatun paletin idea on vetoava yksinkertaisuutensa vuoksi, mutta toisaalta jos saat lähes suoraan tuubista juuri oikean värin, mikset käyttäisi sitä. Olen itse päätynyt
käyttämään varsin vapautuneesti hyväkseni taidetarvikekauppojen tarjontaa. Palettini siis vaihtelee maalattavan aiheen mukaan, enkä koe ainakaan tällä hetkellä tarpeelliseksi pitäytyä tiukasti kiinni rajatussa paletissa.
Jos sinä kuitenkin haluat syystä tai toisesta pitää paletin värien määrän minimissä, on rajattu paletti mahdollista saada toimimaan äärimmäisen hyvin. Suosittelen siinä tapauksessa selvittämään, mitä värisävyjä joku rajatun paletin taitaja käyttää. Ei ole nimittäin yhdentekevää mitä sinistä, punaista tai keltaista tarkalleen ottaen käytät.
Maalin notkistamiseen voit käyttää esimerkiksi pellavansiemen öljyä.
Entä mikä on sopiva maalauspohja? Harjoittelukäyttöön sopii hyvin maalauskangaslehtiöt. Alla näet 30x40 kokoisen maalauslehtiön. Artikkelin alussa olevan kuvan asetelman maalasin tälle maalauspohjalle. Muita hyviä vaihtoehtoja ovat pinko-pohjat ja kangaspahvipohjat.
Vielä muutama sana siveltimistä. Siveltimiä kannattaa olla enemmän kuin yksi. Käytä vähintään kahta sivellintä. Toista valojen väreihin ja toista varjojen väreihin. Näin säilytät paremman värihygienian. Siveltimiä on suositeltavaa olla vielä enemmänkin. Muista myös maalatessasi jatkuvasti puhdistaa siveltimiä pyyhkimällä niitä paperiin tai kangasriepuun.
Värien sekoittaminen
Värien sekoittaminen voi tuntua monesta hämmentävältä aiheelta. Yhtenä syynä hämmennykseen voi olla pelottavalta kuulostava väriteoria, joka liittyy läheisesti oikeiden värien sekoittamiseen. Väriteorian ei kuitenkaan tarvitse olla kovin monimutkaista. Sitä voi lähestyä käytännönläheisesti ja soveltaa sen olennaisimpia perussääntöjä. Näihin perussääntöihin kuuluu muun muassa se, mitkä värit syntyvät päävärejä sekoittamalla. Keltainen+sininen=vihreä, keltainen+punainen=oranssi ja sininen+punainen=violetti
Tämän lisäksi on hyvä tietää, että keltaisella väriä vaalennetaan, sinisellä tummennetaan ja vastavärillä harmaannetaan eli vähennetään intensiteettiä. Alla olevan kaltaista väriympyrää on hyvä pitää lähettyvillä kun maalaat. Siitä näet nopeasti vastavärit.
Värien sekoittaminen tapahtuu paletilla palettiveistä käyttäen. Värejä voi sekoittaa myös siveltimellä, mutta muista silloin kiinnittää erityistä huomiot hyvään värihygieniaan. Vältä värien hallitsematonta sekoittumista. Palettina itse käytän paperi- tai lasipalettia.
Sitä, että onko sekoittamasi väri oikea, voit testata kätevästi palettiveitsen avulla. Ota veitsen kärkeen tasaisesti väriä ja nosta veitsi mallin tavoitevärin kohdalle. Jos palettiveitsessä oleva väri sulautuu mallin väriin, on väri sama. Ota tässä huomioon se, että se miltä väri näyttää palettiveitsessä, vaikuttaa veitsen asento suhteessa valonlähteeseen. Jos käännät palettiveistä valosta poispäin, väri tummenee. Ole johdonmukainen värienmittaamisessa ja pidä sijaintisi, asentosi ja palettiveitsen asento samana. Valo-olosuhteet tulisi olla mahdollisimma samanlaiset paletilla, palettiveitsessä ja maalauspohjalla.
Nyt maalataan!
Nyt kun olemme valmistautuneet hyvin maalaamiseen ja hankkineet tarvittavaa taustatietoa, on aika ryhtyä hommiin. Seuraavasta videosta voit vielä katsoa miten maalausprosessi etenee alusta loppuun.
Terveisin,
Tuomas
PS. Hyvä piirustustaito muodostaa vahvan perustan maalaustekniikoita varten. Piirtämisen perusteet -kurssilla opit piirtämisen tärkeimmät perustaidot. Tervetuloa! www.taidekurssit.fi
Comments