top of page

Evidentialistin elämää - Toimivien taiteen menetelmien todisteita ja esimerkkejä

Hei! Mikäli olet lukenut artikkeleitani olet varmasti huomannut intoni rationaalisuuden ja objektiivisten todisteiden puolesta kun on kyse, jonkin asian paikkansapitävyyden vahvistamisesta.


Esitän artikkeleissani monia väitteitä siitä, millaiset menetelmät ja periaatteet takaavaat toimivan tavan harjoitella ja kehittää taiteellista osaamista. Mutta joku voisi luulla, että nämä ovat vain jotain omia päähänpistojani tai pelkän oman järkeilyni tuloksia. Näin ei todellakaan ole ja haluan tehdä sen selväksi. Ensinnäkin siksi, että kunnia tiedoista menee oikeaan osoitteeseen ja toiseksi siksi, että laajemman tutkimustyön merkitys oppimisprosessissa tulee ilmeiseksi. Jos haluaa oppia jonkin taidon tehokkaasti, täytyy selvittää ne menetelmät, joiden avulla saadaan todistettavasti ja johdonmukaisesti hyviä tuloksia.


Muotokuvaharjoitus, jonka tein joskus akryyliväreillä.


Maalarin täytyy olla opinhaluinen ja käyttää aikaa kuvataiteen periaatteiden ajatteluun. Koska mieli ohjaa sivellintä, täytyy mielessä olla oikeanlaisia ajatuksia. Taitavan maalarin mielessä pyörii tietty mantra, joka jatkuvasti muistuttaa taiteilijaa siitä, mihin kuvan tekemisessä täytyy keskittyä. Mittasuhteet, muoto, valööri, väri, rajat ja siirtymät, sommitelma, mittasuhteet, muoto, valööri, väri, rajat ja siirtymät, sommitelma...


Maailmassa on lukematon määrä taitavia opettajia, jotka perustavat opetuksensa pohjimmiltaan samoihin perusperiaatteisiin. Kuvien tekeminen on kuvien tekemistä ja silmä toimii niin kuin silmä toimii. Joten on tosiaan olemassa tiettyjä yleismaailmallisia lainalaisuuksia, joista jokaisen taiteilijan tulisi olla tietoinen. Tai tarkennan, jokaisen taiteilijan, joka haluaa kehittää vahvan perusosaamisen. Kaikki eivät sitä luonnollisesti halua, koska se vaati työtä ja saman toistoa. Helpompi on tehdä vain tunteella sitä, mikä tulee itsestään. Se on oma lajinsa ja tämä sivusto ei ehkä sovellu sen lajin harrastajille. Toki 'mutu' -vetoinen tekijäkin voi haluta laajentaa taiteellista näkökenttäänsä ja silloin on hyvä tutustua myös kuvataiteen perinteisiin ihanteisiin ja menetelmiin.


Olen jo toki lainannut eri opettajien kommentteja ja viitannut alan asiantuntijoihin väitteideni tueksi aiemminkin, mutta tällä kertaa haluan tehdä sen vielä selkeämmällä tavalla. Niinpä kokoan tähän artikkeliin linkkejä artikkeleihin ja videoihin, joissa joku kuvataiteen ammattilainen selittää ja demonstroi samoja menetelmiä ja periaatteita kuin joista itse puhun säännöllisesti. Täydennän ja päivitän luultavasti artikkelia myöhemmin.



Piirustus- ja luonnostelumenetelmät lahjattomille


Luontaisen lahjakkuuden ylikorostaminen voi olla vaarallista kuvataiteessa, koska se voi vääristää pahasti sen, miten maalaus- tai piirustustaito opitaan. Olenkin puhunut aika paljon siitä, että piirtäminen ja maalaminen hyvin tai vähintään kohtuullisesti on mahdollista ilman kummoisia taitoja. Mitään erityislahjoja ei ainakaan tarvita. Syynä on se, että maalausprosessista voi tehdä superloogisen ja mekaanisen. Silloin maalaus rakennetaan vaihe vaiheelta raa'an rationaalisesti. Tällaista menetelmää opettaa muun muassa Mark Carder sivustollaan Draw Mix Paint. Hän on hienosti pilkkonut maalausprosessin sen tärkeimpiin osiin ja kehittänyt loogisen tavan opettaa maalaamista 'lahjattomille'. Laitan tähän videot hänen kanavaltaan, joiden avulla voit oppia maalaamaan melko nopeasti. Kirjoitin joskus aiemmin artikkelin, jossa kerroin opettajista, jotka ovat vaikuttaneet minuun eniten. Mark Carder kuuluu ehdottomasti tuohon listaan, vaikka en häntä artikkelissa tainnut mainita.


Maalaus alkaa luonnostelulla, tavalla tai toisella. Joten aloitetaan tietolähteistä ja videoista, jotka opettavat samoja luonnostelun ja piirtämisen periaatteita kuin, jotka olen itse vahvistanut supertoimiviksi.


Tässä muutama videota Mark Carderilta.








Jos olet katsonut videoni "Näin piirrät hyvin vaikka et osaisi piirtää" niin Markin menetelmä on melkein identtinen ja perustuu samaan perusideaan, jonka mukaan vahva ja tarkka luonnos perustuu vain huolelliseen mittaamiseen, eikä piirustustaitoon.


Samoja käsitteitä ja periaatteita opettavat lukemattomat muutkin kuvataiteen opettajat. Joten laitan tähän lisää videoita aiheesta.


Florent Farges





Da Vinci Initiative - Bargue -videokurssi (31 videota)



Sadie Valeri



Näitä kaikkia videoita yhdistää se, että piirtämistä lähestytään optisesti ja lineaarisesti. On pari muutakin vaihtoehtoa, mutta kaikkien vaihtoehtojen taustalla on yksi ja sama totuus. Mitoiltaan ja muodoiltaan oikeanlainen piirustus syntyy kun pisteet asettuvat oikeisiin kohtiin kuva-alueen sisään. Kun pisteet ovat oikeissa paikoissa ja ne yhdistää viivoilla muodostuu siluetti. Koko homman ytimessä on mittaaminen, käyttääpä siihen pelkkää silmää tai jotain mittatyökalua.


Lisää tietoa piirtämisestä:



Nyt mennään värien sekoittamiseen ja täsmäämisen maailmaan.


Värit haltuun


Mark Carder opettaa värien täsmäämisen taitoa superloogisella tavalla.






Katso myös Paul Foxtonin videoita YouTubesta.



Nyt maalataan


Maalausmetodi lahjattomille




Oikea väri oikeaan paikkaa kuva-alueen sisään. Se on siinä! Etsi kuvan tekemisen punaista lankaa erilaisten sanoitusten joukosta. Eri opettajien sanastossa ja menetelmissä on jonkin verran eroja, mutta asian ydin on melko lailla sama kun on kyse perustaidoista.


Tutustu myös Darren Rousarin ja erityisesti Paul Ingbretsonin oppeihin.






Lisäksi Evolve Artist -kanavalla on hyvää selkokielistä asiaa kuvataiteen perusperiaatteista.






Maalaustaito on tavallaan tiedettä, koska siihen sisältyy selkeä toistettavuus. Kuva kuin kuva syntyy tietyillä toistettavilla periaatteilla ja menetelmillä. Älä jäädä mystiikan orjuuteen, vaan nauti rationaalisen maalaamisen iloista ja voimasta, mikäli haluta todella oppia maalaamaan. Faktat vapauttaa!


Luotettavan tiedon mukaan harjoittelun voima


Maailmasta löytyy valtava määrä taiteilijoita, jotka ovat oikeanlaisen harjoittelun avulla kouluttaneet itsensä absoluuttisesta aloittelijasta tai muuten vaatimattomalta lähtötasolta osaamiseltaan oikeaksi ammattilaiseksi. Jonathan Hardesty on yksi heistä. Tässä kuva sivulta, jossa hän kertoo matkastaan taiteilijaksi. https://www.jonathanhardesty.com/pages/journey-of-an-absolute-rookie



Wilhelm Schlyterin kehitys https://www.instagram.com/artsywilhelm/



Tuomas Tuimalan kehitys



Joillakin kehitys on ollut vielä rajumpaa ja nopeampaa. Tiedon lisäksi kehittymisvauhtiin vaikuttaa harjoittelun määrä ja uskollisuus oikeita periaatteita kohtaan. Itse olen harjoittelin melko kurinalaisesti, mutta samalla tuli sählättyä aika paljon sivupoluilla. Jos on oikein munkkiluonne niin on hämmästyttävää mihin jo yhdessä vuodessakin voi päästä.


Joten kun tästä lajista poistetaan mystiikan verho ja katsotaan tosiasioiden ihmeelliseen maailmaan niin voi tosiaan tapahtua pieniä ihmeitä. Töitä oppiminen toki aina vaatii. Muutaman vuoden harjoittelulla voi kuitenkin saavuttaa merkittävää kehitystä.


Taiteessa tarvitaan rationaalista lähestymistapaa silloin kun kyse on taidon kehittämisestä. Jos taide supistetaan pelkäksi itseilmaisuksi silloin voi toki maalauksia tehdä pelkällä tunteella. Taito ei kuitenkaan kehity tunteilemalla, eikä intuitio ole luotettava opas ilman oikeita raaka-aineita.


Iloitaan rationaalisesta maalaamisesta!


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


Comments


bottom of page