top of page

Haluatko tulla paremmaksi maalariksi? Yksi taiteilijoiden yleisimmistä ongelmista

Hei! Oltuani kuvataiteen opettajana monta vuotta opin tutkimaan ja analysoimaan teoksia sekä tunnistamaan niiden ongelmakohtia tavoitteena auttaa oppilaitani tulemaan paremmiksi taiteilijoiksi. Edelleenkin kun katselen harrastelijoiden ja jopa ammattilaisten teoksia mietin, että mitkä asiat niissä ovat kohdallaan ja mitä voisi parantaa. Suhtaudun omiinkin teoksiini tietenkin samalla tavalla. Eteenpäin menevän taiteilijan on ehdottoman tärkeää tiedostaa omien teostensa ongelmakohdat ja sitten ryhtyä päättäväisiin toimiin vahvistaakseen omia heikkouksiaan. Tässä blogikirjoituksessa kerron yhdestä yleisestä ongelmasta, joka vaivaa monia taiteilijoita. Tiedostamalla ongelman voit tehdä sille jotain tai sitten päättää olla tekemättä mitään. Taiteilijanhan ei ole pakko kehittää osaamistaan. On kuitenkin hyvä olla tietoinen tosiasioista ja tehdä ratkaisunsa tiedon pohjalta.





Yleinen ongelma


Olen opiskellut realistista öljymaalausta Evolve Artist -nimisessä koulutuksessa vuodesta 2020 asti. Koulutus on taiteilija Kevin Murphyn suunnittelema ja logiikassaan nerokas. Koulutus on myös varsin tehokas jos sen harjoituksiin sitoutuu. Yksi havainto minkä olen tehnyt kyseisestä koulutuksesta on se, että enemmistö oppilaista näyttää suorituvan hyvin koulutuksen maalaustehtävistä ja siten saavat aikaiseksi kymmeniä hyviä maalauksia. Mikä edellyttää sitä, että perusteet on tajuttu jollain tasolla. Mutta sitten kun nämä oppilaat kokeilevat omaa luovuuttaan ja tekevät omia taiteellisia projektejaan ei suoriutuminen aina olekaan niin hyvää. Joskus notkahdus on hämmästyttävän iso. Kurssitehtävät saattavat olla jopa ammattimaisia, mutta omat teokset amatöörimaisia. Mistä tämä johtuu?


Syitä monia, esimerkiksi sommittelutaidon puute. Tätä ei koulutuksessa ainakaan perustasoilla juurikaan opeteta ja siksi oppilaat kompastuvat omaan luovuuteensa tehdessään omaa taidettaan. Tietotaito teosten taitavaan suunnitteluun puuttuu. Mutta en puutu nyt tähän asiaan tämän enempää vaan puhun yhdestä toisesta yleisestä haasteesta. Se on puutteet piirustustaidossa.


Saman ongelman havaitsin myös omissa oppilaissani ja itse asiassa saman ongelman havaitsen itsessäni vaikka olen teoriassa nimenomaan enemmän piirtäjä kuin maalari. Mikä valaiseekin ongelman syvyyttä ja universaaliutta. Jos ammattilainen joka on harjoitellut piirtämistä niska limassa monta vuotta kokee piirtämisen tai maalaamisen piirustuksellisen puolen vaikeaksi niin ei mikään ihme, että moni harrastelija kamppailee asian kanssa. Mutta asiaan kannattaa puuttua, sillä jokainen edistysaskel piirustustaidossa vie myös maalaustaitoa eteenpäin. Miksi?



Miksi hyvästä piirustustaidosta on niin paljon hyötyä?


Mittasuhteiden ja muotojen artikulaation uskottavuus sekä tarkkuus perustuvat piirustustaitoon. Myös edistyneemmän maalaamiseen vaatima hienomotoriikka perustuu piirustustaitoon tai ainakin piirustustaito auttaa siinä. Ajattele, jos koet vaikeaksi hallita kynää, jota on todellisuudessa melko helppo hallita, niin miten voit kuvitella voivasi hallita sivellintä ja maalia hyvin. Maalia on vaikeampi hallita kuin kynää. Hiili taas sijoittuu kynän ja maalin väliin. Hiilitikulla piirtämistä käytetäänkin siirtymävaiheena, jonka kautta maalaustaito on vähän helpompi omaksua.





Piirtäminen on hyvä tapa kehittää tarkkaa silmää. Piirtämisen etuna on aloittamisen helppous maalaamiseen nähden. Piirustusharjoitussessioon ei tarvita välttämättä mitään muuta kuin yksi kynä, pyyhekumi ja paperi. Uskottavuuden saavuttaminen maalauksissa edellyttää tarkkaa silmää. Tästä ei ole pakotietä. Toki silmää voi kehittää myös pelkästään maalaamalla, mutta kynän kanssa se on vähän helpompaa.


Joka tapauksessa kannattaa laittaa piirustustaito kuntoon niin maalauksesi siirtyvät seuraavalle tasolle. Mikä olisi minimitaso, joka sinun tulisi piirtäjänä saavuttaa, jotta voit odottaa ammattimaista uskottavuutta maalauksistasi? Kyky piirtää tarkkoja kopioita. Kopion ei tarvitse olla absoluuttisen täydellinen, mutta mitään ilmeisiä eroja yhdennäköisyydessä ei tulisi sallia.


Tästä kuvasta näet kopiotaitotason, jota voitaisiin pitää vielä hyväksyttävänä. Kuvan kopiopiirustus ei ole täydellinen, mutta poikkeamat eivät ole kovin ilmeisiä. Yhdennäköisyys mallin kanssa on huomattava. Ei kannata kuitenkaan lähteä liikkeelle vapauksien ottamisen kautta eli niin, että heti sallii itselleen epätäydellisyyttä. Aseta tavoitteeksesi täydellisyys, koska muuten kiusaus sallia virheitä vie voiton. Se vie luultavasti muutenkin voiton. Ainakin minä häviän aina tämän taistelun. En ole vielä kertaakaan jaksanut työstää kopiopiirustusta 'absoluuttiseen huippuunsa'.



Jaksaminen on muuten tässä avainsana. Kuinka tietoinen olet omista kyvyistäsi? Monilla meistä on enemmän osaamista kuin tahtoa. Mieli antaa ennemmin periksi kuin keho.



Mieti asiaa ja toimi


Mikäli todella haluat kehittää osaamistasi taiteilijana korkealle tasolle mieti sitä, että mitä se vaatii ja oletko valmis sitoutumaan työntekoon. Helppoa tietä ei ole. Syleilemällä elämän realiteetteja pääset elämässä paremmin eteenpäin. Piirustustaidon ja sen myötä maalaustaidon kehittäminen on melko vaikea tie, mutta sitä ei kannata vaikeuttaa enempään taistelemalla henkisesti tosiasioita vastaan.


Sitten kun olet tehnyt päätöksesi, toimi. Mikäli päätät tavoitella korkeatasoista maalaustaitoa tai pelkästään aitoa uskottavuutta, varaa säännöllisesti aikaa piirtämisen harjoitteluun. Toisaalta jos päätät, että vähemmän vastuksen tie riittää minulle, vaikka sitä kulkeminen tapahtuukin laadun kustannuksella, niin nauti maalaamisesta täysillä ilman vaatimuksia.


Mieleni tekee oikeastaan kannustaa sinua enemmän jälkimmäiseen vaihtoehtoon, koska elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin piirtäminen ja maalaaminen. Ei ole kovin mielekästä uuvuttaa itseään kovalla harjoittelulla, ei varsinkaan jos kuvataide ei ole työ vaan harrastus.


Siksi minullekin on käynyt vaikeaksi ottaa kynää tai sivellintä käteen. En tee tätä enää työkseni, vaan se on vain harrastus. Harrastuksena se on alkanut tuntua liian vaativalta ja sen todelliset hyödyt eivät vaikuta kovin pitkäkestoisilta. Ennemmin käytän aikani Raamatun tutkimiseen ja hengellisiin toimiin, joista on suuremmalla todennäköisyydellä ikuista hyötyä. Vaikka mestariteoksista sanotaan, että ne ovat ajattomia, ei ole takeita siitä, että yksikään niistä säilyisi kirjaimellisesti ikuisesti. Piirustukset ja maalaukset tehdään tuhoutuvilla materiaaleilla tuhoutuville materiaaleille.


Tai jos haluan saada terveyshyötyjä niin ennemmin lähden juoksulenkille tai kuntosalille. Olokin näiden toimien jälkeen on parempi kuin maalaamisen tai piirtämisen jälkeen, vaikka kuvataiteen tekemisellä voikin olla myös joitain terveyshyötyjä. Useimmiten maalaamisen tai piirtämisen jälkeen minulle kuitenkin jää jotenkin tyhjä olo, vaikka tekeminen olisi ollut kivaakin. Elämässä on tärkeämpiäkin asioita kuin kuvataide ja sellaisia, joista voi saada paljon syvempää tyytyväisyyttä kuin kuvien tekemisestä. Toki joku voi kokea asian eri tavalla, mutta jokainen harkitkoon itse kuinka paljon taiteellisen osaamisen kehittämiseen kannattaa panostaa. Lopulta huippuosaaminen ei ole kovinkaan realistinen tavoite monille, koska muutenhan jokainen meistä voisi olla vaikka huippu-urheilija. Kovan luokan osaaminen vaatii aina kovaa omistautumista. Sellainen ei vain ole kovin monin realistinen tavoite.


Myös kompromissiratkaisu on mahdollinen. Harjoittelee piirtämistä vähän mutta säännöllisesti. Silloin harjoitteluun ei kuole, mutta kehitystäkin luultavasti tapahtuu. Kun piirustustaito kehittyy tulee maalaamiseenkin uudenlaista otetta.


Joka tapauksessa nyt tiedät yhden tärkeän keinon, miten maalaustaitoa voi tehokkaasti kehittää. Tee tällä tiedolla mitä haluat.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

Kommentare


bottom of page