Hei! Tässä artikkelissa kerron sinulle yhdestä sommittelun salaisuudesta. Kyseessä on abstraktit muodot. Mutta mikä on abstrakti muoto ja mitä hyötyä siitä on sommittelussa?
Jatka lukemista sillä se mitä kerron on todella arvokasta tietoa, eikä sitä ole kovin helppo löytää mistään muualta. Kaikki puhuvat abstrakteista muodoista, mutta hämmästyttävän harva todella selittää asiaa selkokielellä ja niin, että tiedon voi laittaa heti käytäntöön.
Mikä on abstrakti muoto?
Abstrakti muoto on litteä muoto, joka ei varsinaisesti esitä mitään tunnistettavaa asiaa. Tässä kaikessa yksinkertaisuudessaan se mitä kuvataiteessa tarkoitetaan abstraktilla muodolla. Esimerkkejä abstrakteista muodoista näet tässä:
Miten abstrakteja muotoja käytetään sommittelussa?
Kun teosta suunnitellaan on tärkeää pelkistää kuvattava näkymä sen tärkeimpiin elementteihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että näkymästä tunnistetaan valööreistä muodostuvat muodot. Ajattele havaintoasi valööri- tai väripalapelinä. Palapeli koostuu eri tummuutta olevista abstrakteista muodoista. Havaintoa ei siis ajatella aiheen kautta eli sen kautta mitä se esittää, vaan sitä ajatellaan abstraktisti.
Hyvien abstraktien muotojen suunnittelu
Silloin kun maalaamme tai piirrämme havainnosta eli mallista on usein tarpeen hieman uudelleen muotoilla sitä mitä näemme. Vaikka luonto onkin äärettömän kaunis sellaisenaan, ei se silti aina toimi sellaisenaan kun se muutetaan litteään muotoon eli maalaukseksi tai piirustukseksi. Mistä tämä johtuu?
Luonnossa on paljon symmetriaa, toistoa ja klooneja. Liiallinen symmetria ja saman toistaminen ei vain toimi yleensä hyvin teoksissa. Tarvitaan sopivaa epäsymmetriaa ja variaatiota. Siksi ne muodot joita luonto tai valokuva meille tarjoilee täytyy muuntaa abstraktimmiksi. Mutta silloin täytyy ymmärtää mikä on hyvä abstrakti muoto ja miten sellaisen voi rakentaa?
Millainen on hyvä abstrakti muoto - Vaikeasti löydettävä tieto paljastettu
Kerron kaksi voimaperiaatetta, joiden avulla voit suunnitella hyviä abstrakteja muotoja.
Ensimmäinen on epäsymmetria.
Jos jaat minkä tahansa muodon keskeltä kahtia, miltä puoliskot näyttävät? Jos puolet ovat erilaisia on kyseessä todennäköisesti hyvä muoto.
Epäsymmetrisessä muodossa toisen puoliskon on hyvä olla aktiivisempi ja toisen passiivisempi. Kuten yllä olevassa kuvassa. Vasen puoli on yksinkertaisempi eli passiivisempi ja oikeassa puolessa on enemmän vaihtelua eli se on aktiivisempi.
Liiallista aktiivisuutta ja monimutkaisuutta on myös hyvä välttää. Monesti yksinkertainen muoto toimii parhaiten.
Toinen voimaperiaate - IC
Toinen voimaperiaate liittyy siihen miten muodon voi suunnitella ja sen eri puoliskojen aktiivisuutta voi tietoisesti säätää. Tämä tapahtuu kahden viivatyypin avulla, jotka ovat suoraviiva (I) ja kaareva viiva (C). Myös aaltoviivaa (S) voi käyttää, mutta käytännössä se on sama kuin kaksi kaarevaa viivaa peräkkäin.
Huomaatko yllä olevasta kuvasta, miten siinä esiintyvä abstrakti muoto muodostuu vain suorista ja kaarevista viivoista? Muista siis IC. Suora ja kaareva viiva. Niiden avulla syntyy mielenkiintoisia muotoja.
Nyt tiedät tärkeän salaisen avaimen
Nyt tiedät jotain, mistä voi olla vaikea löytää tietoa muualta. Sommittelun periaatteista on nimittäin hämmästyttävän vaikea löytää selkokielistä opetusta. Sellaista jossa kaikki asiat selitetään perusteellisesti ja niin, että tieto on heti sovellettavissa käytäntöön. Pelkästä kultaisesta leikkauksesta ei ole lopulta ole kovin paljon apua. Entä kuka selittää mikä on kultaisen leikkauksen ydin? Mihin sen voima perustuu? Jotta tiedosta tulee helposti lähestyttävää ja omaksuttavaa, täytyy mennä asian ytimeen!
Monelle taiteilijalle nämä asiat tulevat selkäytimestä, eivätkä he siksi välttämättä tule tajunneeksi, että aloittelijoille ne pitäisi sanoittaa selvemmin ja kansantajuisesti. Toisin sanottuna on hyvä jos asiat väännetään rautalangasta, sillä sommittelu on kuvataiteen 'mystisimpiä' osa-alueita. Maalari maalaa tiedon ja ymmärryksen avulla ja erityisesti ymmärryksen avulla. Kun tietää mikä on tavoite ja miten siihen voi päästä, pääsee tavoitteeseen luonnollisesti varmemmin.
Tämä abstrakteja muotoja koskeva tieto on kuin avain, joka avaa monet sommittelun lukot. Seuraavan kerran kun kuulet jonkun puhuvan siitä kuin tärkeää teoksessa on hyvät abstraktit muodot, tiedät mitä sillä tarkoitetaan ja voit ymmärtää sommitteluun liittyvää opetusta paremmin. Pienellä harjoittelulla opit myös itse suunnittelemaan hyviä muotoja ja teoksistasi tulee parempia.
Terveisin,
Tuomas
Comments