Musta on maalausprosessissa usein tarpeellinen, mutta moni taiteilija välttää valmismustan käyttöä ja suosii mustan sekoittamista itse, sillä se mahdollistaa paremman värin lämpötilan hallinnan. Mustan sävy voi vaihdella sekoitustavan mukaan, ja eri yhdistelmillä saadaan aikaan erilaisia vivahteita. Oikeaan suuntaan kallistuva musta voi tukea myös teoksen väriharmoniaa. Ajatellaan, että teoksesi hallitseva väri on oranssi. Silloin teokseen voisi sopia vastaavasti oranssiin päin kallistuva musta tai sinertävä musta, koska sininen on oranssin vastaväri.
Kromaattinen musta?
Kromaattinen musta on termi, joka viittaa mustan sävyn luomiseen ilman perinteistä mustaa maalia, sekoittamalla voimakkaasti pigmentoituja värejä, kuten Quinacridone Red ja Phthalo Green. Tämä seos on suosittu, koska se ei ole pelkästään tasaisen musta, vaan siinä on syvyyttä ja vivahteita, jotka voivat elävöittää maalauksia enemmän kuin yksivärinen, valmis musta.
Kromaattinen musta eroaa valmiista mustasta myös siinä, että valoa heijastaessaan se voi paljastaa hienoisia sävyjä – tässä tapauksessa viileitä tai lämpimiä vivahteita riippuen siitä, kuinka tasapainoiseksi värit on sekoitettu. Lisäksi, kun mustaan lisätään valkoista, siitä syntyvä harmaa säilyttää sekoitusvärien vivahteet, mikä tuottaa rikkaamman ja mielenkiintoisemman harmaan kuin puhtaasta mustasta ja valkoisesta tehtynä.
Seuraavassa listaan joitakin tapoja sekoittaa mustaa erilaisten värien avulla. Käytän väreistä englanninkielisiä nimiä, sellaisina ne yleensä esiintyy värituubeissa. Nämä sekoitelmat perustuvat omiin kokemuksiini ja myös Chris Breierin, Will Kempin ja Mark Carderin, sekä muiden ehdotuksiin.
Ultramarine Blue ja Burnt Umber
Tämä on erittäin suosittu yhdistelmä, koska Burnt Umber neutraloi nopeasti Ultramarine Bluen sinisyyden, jolloin saadaan aikaan neutraali musta. Valkoista lisäämällä seoksesta saa tasapainoisen harmaan, joka soveltuu moniin maalaustyyleihin.
Ultramarine Blue ja Burnt Sienna
Burnt Sienna toimii samankaltaisesti Ultramarine Bluen kanssa, mutta tämä yhdistelmä tuottaa lämpimämmän sävyisen mustan tai hyvin tumman harmaan. Burnt Sienna -seosta voidaan käyttää sekä sinisenä että lämpimänä oranssina, jolloin maalaus saa monipuolisia ruskeita ja sinisiä sävyjä.
Dioxazine Purple ja Light Green Permanent
Dioxazine Purplea voidaan neutraloida Light Green Permanent -värillä. Tämä seos tuottaa tummanharmaan, eikä siis aivan mustaa. Valkoista lisäämällä saadaan tasapainoinen harmaa, mutta purppura ja vihreä eivät koskaan muodosta täysin neutraalia sävyä.
Phthalo Blue, Quinacridone Magenta ja Hansa Yellow Medium
Kolmen värin yhdistelmällä voidaan myös saavuttaa musta. Phthalo Blue ja Quinacridone Magenta sekoitetaan ensin sinertäväksi purppuraksi, ja lopuksi lisätään Hansa Yellow Medium. Tällainen seos voidaan säätää neutraaliksi, ja valkoista lisäämällä saadaan aikaan kaunis, neutraali harmaa.
Samankaltainen kombinaatio on Primary Cyan, Primary Magenta ja Permanent Yellow Light.
Phthalo Green ja Quinacridone Red
Quinacridone Red toimii hyvin Phthalo Greenin kanssa. Tämä seos tuottaa lähes neutraalin mustan, ja siihen lisätty valkoinen antaa tasapainoisen harmaan sävyn.
Ultramarine Blue, Pyrrole Red ja Hansa Yellow Medium
Perinteisten päävärien sekoitus, jossa Ultramarine Blue ja Pyrrole Red luovat pohjasävyn, ja Hansa Yellow Medium lisätään lopuksi sävyn tasapainottamiseksi. Tämä seos on hieman sinertävämpi kuin edelliset, ja Cadmium Yellow Lightin käyttö tuottaa kirkkaamman harmaan.
Lopuksi
Näillä sekoitusmenetelmillä taiteilijat voivat luoda monipuolisia mustia ja harmaita sävyjä, jotka tuovat maalauksiin syvyyttä ja vivaihteikkuutta.
Muitakin kombinaatioita on olemassa ja netistä hakemalla aiheesta löytyy tietoa. Esimerkiksi Mark Carderilla on hyviä ajatuksia mustan sekoittamisesta. Will Kemp ja Chris Breier demonstroivat YouTubessa erilaisia kombinaatioita käytännössä. Ja tietenkin voit itse kokeilla, mistä yhdistelmistä syntyy mustaa.
Mustaa sekoitellessa on hyvä muistaa, että eri valmistajien tuubien väriominaisuudet voivat poiketa toisistaan, vaikka niitä myydään samojen pigmenttien nimillä. Niinpä totuus selviää aina vasta omien kokeilujen kautta. Taiteilija on tieteilijä.
Seuraavassa kuvassa näet maalaukseni muutaman vuoden takaa. Maalasin asetelman kolmella päävärillä (sininen, punainen ja keltainen) ilman mustaa. Maalauksen tumma tausta on siis maalattu ilman valmismustaa.
Joten kyllä tummaa saa ilman mustaakin. Värit, joista sekoitin mustan olivat Primary Cyan (sininen), Primary Magenta (punainen) ja Permanent Yellow Light (keltainen). Ja muita värituubeja en käyttänytkään missään vaiheessa maalausta, paitsi valkoista. Mutta ei yhtään mustaa mustaa. Rajatulla paletillakin voi maalat vaikka mitä.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
Comments