top of page

Viisi kuvataiteen opettajaa, jotka ovat vaikuttaneet minuun eniten

Hei! Tässä artikkelissa kerron nykyaikana elävistä kuvataiteen opettajista ja maalareista, jotka ovat vaikuttaneet minuun maalarina eniten. Kerron myös joitain kohokohtia siitä mitä tärkeää heiltä olen oppinut. Kaikki näistä opettajista paitsi yksi ovat sellaisia, joiden kursseille olen osallistunut. Kerron opettajista aikajärjestyksessä, vaikka tapahtumat ovat edenneet osittain päällekkäin. Näiden opettajien lisäksi on lukematon määrä muita


David Jamieson


David Jamiesonin oppeihin tutustuin Vitruvian studion kurssien kautta. Vitruvian studion muotokuvapiirustuskurssi olikin elämän ensimmäinen verkkokurssi. Täytyy heti alkuun sanoa, että Vitruvian studion kurssit ovat huippulaatuisia, ehkä jopa parhaimpia niistä, joihin olen itse osallistunut.


Muotokuvapiirtämisen kurssilla tajusin kulmamittauksen ja kallistuskulmien merkityksen havainnoinnin tehokeinoa ja tienä tarkkoihin lineaarisiin luonnoksiin.



Opin kurssilla myös tehokkaan tarvikekombinaation, jota olen siitä asti käyttänyt säännöllisesti. Tavallisesti piirrän tilaustyöpiirustukset suunnilleen Jamiesonin metodin mukaan. Jamiesonin metodi on versio akateemisesta menetelmästä, jossa ensin piirretään ääriviivaluonnos ja siihen lisätään varjostukset ja muodon kuvaus päälle.



Koska Vitruvian studion muotokuvakurssi oli niin hyvä päädyin lopulta liittymään kaikille muillekin kursseille lukuunottamatta anatomista kuvanveisto -kurssia.


Vitruavian studion oppeja mukaillen maalasin tämän asetelman öljyväreillä. Kurssin metodiin kuului valööri- ja väritutkielmien maalaaminen ennen lopullista teosta. Nämä tutkielmat tein muistaakseni vuonna 2019. Lopullisen teoksen maalasin paljon myöhemmin. Harjoittelin tosin sitä välissä.



Tässä lopullinen teos aiheesta.



Osallistuin myös Jamiesonin kipsipiirustuskurssille, jonka myötä syntyi tämä kipsipiirustus.



Tein nämä harjoitusteokset omatoimisesti, koska palautepalvelu oli maksullinen ja öljymaalauskurssiin, sitä ei sisältynyt ollenkaan.


Nykyään Vitruvian studion kursseilla on tarjolla opiskeluvaihtoehto, johon sisältyy mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa opettajan kanssa.


Jos olet kiinnostunut todella kehittämään piirtämisen ja maalaamisen tärkeimpiä perustaitoja voin suositella Vitruvian studiota sinulle. Pelkän leppoisan ja kivan tekemisen etsijöille nämä kurssit eivät välttämättä sovi, koska kursseilla on kova akateeminen linja. Ai niin, unohdin mainita, että olen liittynyt myös Vitruvian studion piirtämisen peruskurssille, mutta sen tehtävien tekeminen on vielä työn alla. Kurssi on kova, koska sillä lähdetään alkeellisimmista alkeista liikkeelle ja niitä harjoitellaan tosissaan. Monella tällainen lähestymistapa voi olla superkuiva ja pitkäveteinen, mutta kurssin toimivuudesta ahkeralle ja sinnikkäälle tekijälle ei ole epäilyksiä. Vitruvian studion kurssi löydät osoitteesta www.vitruvianstudio.com



Mark Carder


Mark Carderin Draw Mix Paint -metodi nerokkaassa yksinkertaisuudessaan teki minuun heti vaikutuksen kun kuulin siitä. Mark on jakanut maalausprosessin selkeän loogisen progression muotoon, jonka avulla kuka tahansa voi oppia maalaamaan. Maalaustaito ei ole mystistä magiaa, vaan rationaalisin keinoin opittavissa oleva taito. Kannattaa tutustua Markin metodiin osoitteessa www.drawmixpaint.com


Elämäni ensimmäisissä öljymaalauskokeiluissani yritin soveltaa Markin metodia sen mukaan kuinka hyvin sitä silloin ymmärsin.



Sittemmin olen oppinut ymmärtämään metodin nerokkuutta tehokkaana keinona opettaa aloittelijoille öljymaalausta. Oikea väri oikeaan paikkaan. Se on siinä!



Kevin Murphy


Vuoden 2020 alussa liityin Kevin Murphyn suunnittelemaan Evolve Artist -koulutukseen, jonka tavoitteena on opettaa realistisen öljymaalauksen tärkeimpiä ydintaitoja tehokkaalla tavalla.

Koulutus on superlooginen ja menee eteenpäin systemaattisesti pieni askel kerrallaan. Samoja asioita toistetaan paljon ja kurssin pääpaino on käytännön tekemisessä. Varsinaisten oppituntien määrä on vähäinen, koska lopulta opittavia asioitakaan ei ole kovin paljon. Tärkeintä onkin se, että opit laitetaan käytäntöön ja se todellinen oppiminen tapahtuu maalaustelineen äärellä.





Koulutus on melko vaativa, koska töitä joutuu tekemään paljon ja kurssilla edistyminen tapahtuu vain tekemällä annetut harjoitukset hyväksytysti. Kurssilla on varsin tiukka kontrolli, eikä se sovi sooloilijoille. Tämä on yksi kurssin suurimmista vahvuuksista. Nimittäin johdonmukaisella ja määrätietoisella harjoittelulla maalaustaidon voi omaksua nopeiten ja monesti edistyminen voi olla todella dramaattista.



Silloin kun itse liityin koulutukseen, sisältyi siihen myös puuduttava hiilipiirustusjakso. Se oli niin haasteellinen, että Kevinin täytyi jättää se pois koulutuksesta. Liian moni jäi siihen jumiin.

Haasteellisuus ei johtunut niinkään teknisistä vaatimuksista, vaan siitä, että käytetty piirustusmenetelmä oli henkisesti rasittava. Se oli yksinkertainen ja superselkeä, mutta henkisesti haasteellinen.



Onneksi ehdin liittyä koulutukseen ennen kuin piirustusvaihe jätettiin siitä pois. Piirustusharjoitusten tekeminen oli minulle äärimmäisen tärkeä oppitunti oman työn laadunvalvonnassa ja sitoutumisessa toimivaan metodiin sekä korkeisiin standardeihin.


Silti kyseistä hiilipiirustusharjoitusten sarjaa voidaan pitää kevytversiona klassisesta akateemisesta piirtämisestä tai korkeaa realismia opettavien koulujen menetelmistä.


Harva harrastelija tietää mitä kuvataiteen harjoittelu on silloin kun sitä harjoitellaan tosissaan. Se juurikaan poikkea mistään muusta vaativasta lajista, jossa osaaminen saavutetaan kovan työn kautta.


Niinpä Evolve Artist -koulutus ei välttämättä sovi kaikille harrastelijoille. Koulutus kuitenkin maksaa 249 dollaria kuussa ja siihen täytyy sitoutua vähintään vuodeksi. Tämä 12 x 249 annos sisältää vasta koulutuksen perusvaiheen, johon sisältyy 4 osaa. Aloitin koulutuksen vuonna 2020 ja minulla on vielä 2 harjoitusmaalausta perusvaiheen viimeisestä osasta tekemättä.

Tämä valaisee melko hyvin sitä, että koulutukseen osallistuvan on hyvä olla tosissaan. Jos minä, joka olen kuvataiteen ammattilainen olen taistellut kurssin perusosan kanssa näin pitkään niin miten käy harrastelijalle, joka etsii kuvataiteesta vain rentoa ja kivaa ajanvietettä. Ei tule mitään! Pelkästään ajan löytäminen säännölliselle suhteellisen haasteellisten harjoitustehtävien tekemiselle voi olla vaikeaa. Minulle se ainakin on ollut. Joten suosittelen kurssia lämpimästi, mutta vain niille, jotka ovat sitoutuneita tekemään oikeasti töitä oppimisen eteen.


Kevinin superrationaalinen lähestymistapa maalaamiseen on minusta supervetoavaa. Maalaustaito ei ole mystinen lahja ja perustu jonkinlaiseen maagiseen intuitioon. Se on taito, joka opitaan luotettavan tiedon ja säännöllisen harjoittelun avulla. Tarvitaan tietoa ja työtä. Lahjakkuus on hyvä, mutta ei itsessään riitä. Ja mitä lahjakkuus edes on, se on vähän epäselvää. Geneettisiä vahvuuksia kieltämättä ihmisillä on, mutta on vähän vaarallistakin nojata ominaisuuksien ja taitojen osalta liiaksi genetiikkaan. Jos sitä ihminen tekee, sen voi ihminen oppia. Parhaimmista parhaimpia voi olla siunattu hyvällä genetiikalla, mutta jokainen voi aivan varmasti tulla oikeanlaisen harjoittelun avulla paremmaksi.


Lisää tietoa www.evolveartist.com



Jan-Ove Tuv


Maaliskuussa 2022 osallistuin norjalaisen Kitsch-maalarin Jan-Ove Tuvin klassisen muotokuvamaalauksen kurssille. Kurssin tärkeimpiä anteja oli Odd Nerdrumin menetelmän tekniikkoihin liittyvä tieto ja tarinankerronnallinen näkökulma maalaamiseen.



Tarinankerronta on portti ajattomuuteen. Teknisesti taitava maalari voi tehdä 'täydellisiä' kuvia, mutta jos niistä puuttuu voimakas tarina jää ne pelkkien hienojen kuvien tasolle. Hyvätkin kuvat unohtuu, mutta teokset, jotka todella iskevät tunteisiin säilyvät.





Kurssi oli ajatuksia herättävä ja kaiken lisäksi sain sen kautta hyviä kontakteja ulkomaille muihin lajin osaajiin. Sittemmin myös Kitsch-maalauskurssilla mukana ollut impressionistinen maalari Pablo Tapia on valaissut minulle australialaista tonalistista impressionismia ja Max Meldrumin maalausmetodia. Max Meldrumin ajatukset ovat vaikuttaneet suuresti omiini ja vahvistaneet omia kokemuksiani ja oivalluksiani maalaustaidosta.




Paul Ingbretson


Siitä lähtien kun aloitin kuvataiteen tavoitteellisen harjoittelun olen etsinyt parhainta mahdollista metodia ja parhaimpia käytäntöjä. Todellisuudessa on olemassa monia toimivia metodeja, mutta jokaisen maalarin täytyy löytää se tapa maalata, joka sopii omalle luonteelle ja auttaa saavuttamaan oman todellisen potentiaalin. Paul Ingbretson on avannut silmäni näkemään impressionistisen metodin mahdollisuudet ja voiman. En ole ollut millään Ingbretsonin kurssilla, koska se edellyttäisi ulkomaille matkustamista, mutta olen aktiivisesti seurannut hänen YouTube-kanavaansa, jossa hän käsittelee impressionistista metodia Bostonin koulun näkökulmasta.



Toisaalta Ingbretsonin opetus on myös toiminut vahvistuksena omille päätelmilleni ja kokemuksilleni. Lopulta kaikki maalaustaidon osaajat puhuvat samoista asioista. Aina palataan perusasioihin ja niiden hallintaan. Impressionistinen näkökulma korostaa lisäksi sitä miten havaintoon voi suhtautua niin, että se auttaa maalaamisessa. Maalaaminen on retinan reaktioiden taltioimista maalauskankaalle. Kannattaa katsoa Paul Ingbretsonin videoita. Useimmissa niissä asetelma on se, että Paul vastaa, joihinkin saamiinsa kysymyksiin. Hänen kanavallaan on melko vähän maalaus- tai piirustusdemonstraatioita, mutta nekin vähät ovat varsin valaisevia. Paulin kanavalta löytyy myös hyvä luentosarja Impressionismin kehitysvaiheista. Siinä aloitetaan impressionismin alkulähteestä ja tullaan nykyaikaan. Suosittelen katsomaan.


Omassa maalausmenetelmässäni on läsnä vahva impressionistinen vaikutus. Käytännön tasolla se ei ehkä ole täysin identtinen Bostonin koulun menetelmän kanssa, koska olen saanut vaikutteita myös Meldrumin impressionismista. Itse asiassa menetelmäni on synteesi kaikesta siitä mitä olen tähän mennessä oppinut. On selvää, että menetelmäni tulee ajan myötä vielä jalostumaan ja saamaan uusia muotoja. Ehkä. Joka tapauksessa osaavilta opettajilta voi oppia paljon ja en olisi lähelläkään maalarina sitä tasoa, jolla nyt olen jos olisin harjoitellut täysin itsenäisesti pelkän oman intuition varassa.



Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


Comments


bottom of page