top of page

Näin maalaat Alla Priman valokuvasta

Hei! Tässä artikkelissa käsittelen alla priman maalaamista valokuvasta. Opit alla priman päävaiheet ja saat tietää miksi maalaamista on hyvä harjoitella toisinaan myös valokuvaa mallina käyttäen.


Alla prima on nopea ja kätevä tekniikka


Alla prima tarkoittaa kertamaalausta eli sitä, että teos maalataan yhtenä päivänä valmiiksi. Muissa tekniikoissa maalausprosessi jakautuu yleensä useammalle päivälle, koska yhden värikerroksen annetaan ensin kuivua ennen kuin sen päälle voi lisätä uutta väriä. Maalin kuivuminen voi kestää päiviä tai viikkoja, maaleista ja maalausnesteestä riippuen.



Alla primassa maalataan märän maalin päälle. Nyt saatat miettiä: Jos maalin kuivuminen voi kestää useamman päivän, eikö maalaamista voi jatkaa seuraavana päivänä? Se on mahdollista jos lisää jotain kuivumista hidastavaa ainetta maalin joukkoon, mutta muussa tapauksessa maali ei enää seuraavana päivänä ole niin märkää, että voisi soveltaa märkää märälle -tekniikkaa. Tavanomainen alla prima maalataan siis märkää märälle -periaatteella ja aika nopeasti. Maalauksen koosta ja yksityiskohtaisuudesta riippuen siihen menee arviolta puolesta tunnista viiteen tuntiin aikaa.



Tarvikkeet alla primaa varten


Mitä maalaustarvikkeita tarvitset, jos haluat maalata alla priman? Perustarvikkeet riittää. Muutama sivellintä, kourallinen värejä ja sopiva maalauspohja. Lisäksi maalin notkistamiseen voi käyttää pellavansiemenöljyä. Luonnostelu vaiheessa maalin ohentamiseen voit käyttää tärpättiä tai jos maalaat vesiohenteisilla maaleilla, silloin toimii vesi.



Valitse sopiva aihe


Minkä tahansa aiheen voi maalata, mutta tuleeko mistä tahansa aiheesta hyvä maalaus onkin sitten eri asia. Myös tavoite maalauksen suhteen vaikuttaa aihevalintaan.


Tällä kertaa käsittelen alla priman maalaamista valokuvasta, joten tarvitset siis jonkinlaisen valokuvan. Jos mahdollista käytä fyysistä valokuvaa, sillä värien arviointi on silloin helpompaa.


Millainen sitten on hyvä mallikuva? Se riippuu tavoitteesta. Jos tavoitteena on tehdä esteettisesti toimiva maalaus, täytyy kuvan sommitelma ja muut tärkeät elementit toimia. Aina tosin aihetta voi manipuloida maalauksessa ja tehdä siihen tarpeelliseksi katsomiaan muutoksia. Jos taas tavoite on vaikka harjoitella oikeiden värien sekoittamista ja löytämistä, silloin käy mikä tahansa värikuva.


Artikkelissa esiintynyt valokuva ja siitä tekemäni maalaus on jotain näiden kahden vaihtoehdon väliltä. Se ei sommitelmaltaan ole kovin kummoinen, mutta valo ja varjot toimii siinä kohtuullisesti. Siinä on myös hyvä värit. Maalauksessa, jonka maalasin tämän valokuvan pohjalta olikin tavoitteeni kokeilla suoraa maalaustekniikkaa ja harjoitella värien sekoittamista.


Sopivan aiheen valintaa olen käsitellyt tarkemmin muissa artikkeleissani, kannattaa tutustua niihin. Annan kuitenkin yhden vinkin. Ei salamavalokuvia. Liika valo litistää muodot. Alla oleva kuva on hyvä esimerkki toimivasta mallikuvasta. Siinä on sopivasti sekä muotovarjoja, että heittovarjoja. Nämä ovat omiaan auttamaan muodon, valon ja syvyyden kuvaamisessa.



Valokuvan hyvänä puolena on se, että siihen on kätevä testata sekoittamiaan värejä. Jos väri täsmää, sulautuu se kuvaan.


Umbraluonnos


Käytetään tällä kertaa suoraa lähestymistapaa ja lähdetään piirtämään luonnosta suoraan maalilla. Perinteinen värivalinta on poltettu umbra. Maalin ohentamiseen käytämme tärpättiä. Luonnos piirretään ohuella maalilla. Idea on sama kuin kynällä tai hiilellä piirrettäessä. Aihetta hahmotellaan aluksi kevyesti ja piirtojälki on himmeähköä.



Maalauksen värittäminen


Kun aihe on hahmoteltu maalauspohjalle voimme siirtyä maalauksen värittämisvaiheeseen. Valitse jokin alue josta aloitat. Jos sinulla ei ole aiempaa maalauskokemusta voi olla hyvä aloittaa esimerkiksi siitä, että merkitsee maalaukseen kaikkein tummimman ja vaaleimman kohdan. Nämä ääripäät toimivat niin sanottuna väriavaimena, jonka avulla muut värisävyt säädetään kohdalleen. Tai sitten voit aloittaa valitsemasi objektin paikallisesta väristä. Periaatteessa maalausjärjestyksellä ei ole väliä, kunhan muistat kiinnittää huomiota kokonaisuuteen.


Kun maalasin tätä aihetta, työjärjestykseni ei noudattanut mitään tarkasti ennaltavalittua kaavaa. Olen huomannut, että minulla on taipumusta kallistua maalaamaan ikään kuin koko kuvaa. Saatan hyppiä maalauksessa paikasta toiseen sen mukaan mikä kohta kiinnittää huomioni.


Kannattaa kokeilla erilaisia työjärjestyksiä ja etsiä se minkä avulla pääsee hyvään lopputulokseen luontevasti. Maalaan myös paljon hyvin systemaattisella metodilla, minkä huomattavana etuna on se, että se kehittää kykyä jäsennellä aiheen informaatio helpommin käsiteltävään muotoon. Kun aiheen informaation käsittelykyky on riittävän hyvällä tasolla tulee maalausjärjestykseen joustoa. Joten jos maalaamisen aloittaminen tuntuu vaikealta, kannattaa ottaa käyttöön jokin selkeä toimintasuunnitelma, jonka mukaan etenee. Se tekee maalaamisesta helpompaa.


Seuraavasta videosta näet miten maalasin tämän omena-asetelman alla primana.



Terveisin,


Tuomas



Comments


bottom of page