Tässä artikkelissa annan sinulle käytännöllisiä vinkkejä siihen, miten voit maalata ensimmäisen mestariteoksesi. Kerron myös mitkä ovat maalausprosessin tärkeimmät vaiheet, alkaen aiheen valinnasta päättyen teoksen viimeistelyyn.
Suunnittele
Maalaaminen öljy- tai akryyliväreillä tai millä muulla tekniikalla tahansa on suhteellisen haastava tehtävä jo itsessään. Siksi maalaamista kannattaa helpottaa kaikilla sopivilla keinoilla. Yksi todella tehokas keino tehdä maalaamisesta helpompaa on se, että suunnittelee teoksen hyvin jo etukäteen. Hyvään suunnitteluun kuuluu kolme vaihetta.
Ensimmäisenä aiheen valinta, toisena luonnostelu ja kolmantena tutkiminen. Kerron nyt lyhyesti mitä nämä suunnittelun kolme osaa pitävät sisällään.
Valitse aihe huolellisesti
Jos jokin asia näyttää hyvältä luonnossa tai valokuvassa, se ei välttämättä toimi maalauksessa.
Syitä tähän on monia, mutta kaksi tärkeintä piirrettä ovat sommittelu ja valo. Teoksen suunnittelu tulisikin aloittaa näistä tekijöistä ja valita aihe sen mukaan. Toisin sanottuna varmistu ensin siitä, että aihe on aseteltu ja valaistu tavalla, joka toimii maalauksessa. Alla olevassa kuvassa näet asetelman, joka on sommiteltu kolmiosommitelmaan ja valaistu muotovalaistuksella. Kolmiosommitelma tarkoittaa sitä, että objektit yhdessä muodostavat kolmiota muistuttavan muodon. Muotovalaistus taas tarkoittaa valaistusta, joka valaisee objektit niin, että niissä on sopivasti valoa ja varjoa. Muotovalaistus nimensä mukaan korostaa objektien kolmiulotteista muotoa.
Entä jos haluat maalata abstraktin teoksen? Hyvä sommittelu on aina olennainen osa hyvää maalausta. Riippuen abstraktin teoksen luonteesta valon ja varjon realistisuudessa on enemmän joustoa. Jos tavoitteesi on tehdä tarkoituksellisesti litteältä näyttävä maalaus, voi muotovalaistuksen täysin sivuuttaa.
Luonnostele
Hyvä keino varmistua sommittelun ja valon toimivuudesta on piirtää teoksesta nopeita luonnoksia. Luonnostelun avulla voit myös tutkia aiheen rakennetta, mittasuhteita ja muotoja.
Tutkittuasi aihetta luonnostellen, on aika piirtää tai maalata lopullinen luonnos, jota tulet käyttämään maalauksen perustana. Luonnoksen voi piirtää tai maalata suoraan lopulliselle maalauspohjalle tai erilliselle paperille tai pohjalle. Erillisen luonnoksen etuna on se, että sitä voi käyttää uudestaan. Luonnoksen yksityiskohtaisuus voi vaihdella tilanteen mukaan, mutta muista, että luonnos on ikään kuin kartta, jonka avulla voit sijoittaa valöörit ja värit oikeisiin paikkoihin. Joten luonnokseen kannattaa panostaa. Sitä ei kannata tehdä hätäisesti.
Tutki aihetta
Luonnostelun myötä olet päässyt jo hyvään vauhtiin aiheen tutkimisessa ja nyt sinulla on selkeä käsitys aiheen mittasuhteista, muodoista ja mahdollisesti valööreistakin. Mutta entä värit? Tai jos olet piirtänyt luonnoksen vain ääriviivoilla, niin entä valöörit. Miten valööreita ja värejä voisi tutkia. Siihen on moniakin tapoja.
Yksi hyvä keino on sekoittaa väripaletti valmiiksi ennen maalaamiseen ryhtymistä. Sekoittamalla päävärit ja valöörit valmiiksi, tulet samalla tutkineesi mihin kohtaan mikäkin väri tulisi teoksessa sijoittaa. Toinen vaihtoehto on maalata nopeahko valööri- tai väritutkielma. Jos tutkielman tekee pienessä koossa, pysyy huomio kokonaisuudessa ja pääväreissä. Tutkielman tarkoitus ei ole olla viimeistelty taideteos.
Valitse sopiva maalausmetodi
Kaiken tämän valmistelun, suunnittelun ja tutkimisen jälkeen on aika ryhtyä maalaamaan mestariteosta. Tässä kohtaa sinun täytyy valita teokseen sopiva maalausmetodi. Haluatko maalata teoksen alla primana vain kerroksittain? Näistä kahdesta metodista on lisäksi erilaisia variaatioita. Mieti mikä menetelmä sopii sinulle parhaiten ja toimisi teoksessa hyvin. Valintaasi vaikuttaa minkä tyylisen teoksesta haluat ja kuinka tiukasti sen haluat viimeistellä. Hyperrealistinen äärimmäisen tiukasti viimeistelty teos vaatii teoksen työstämistä pitkään ja kerroksittain. Rennommalla viimeistelyllä tehty teos voi taas syntyä jo muutamassakin tunnissa. Jos teet teosta näyttelyyn tai myyntiin, voi olla parempi antaa maalausprosessille enemmän aikaa.
Kun metodi on selvillä, suunnittele miten käytännössä sitä sovellat. Mitä maalaustarvikkeita tarvitset? Mille ja minkä kokoiselle maalauspohjalle teoksen maalaat? Mitkä ovat maalausprosessisi päävaiheet ja -periaatteet? Näillä kaikilla on merkitystä siinä millaiselta lopullinen teos tulee näyttämään.
Maalaa ensimmäinen mesteriteoksesi
Seuraavaksi esittelen sinulle yhden tavan maalata teos alusta loppuun. Kyseessä on nopea kerrosmaalaus.
Piirrä tai siirrä luonnos maalauspohjalle. Tässä tapauksessa sävytin maalauspohjan etukäteen tärpätilllä ohennetulla poltetulla umbralla. Alkuperäisen luonnoksen piirsin erilliselle paperille, jolta sitten siirsin sen maalauspohjalle.
Vahvista luonnos maalilla. Poltettu umbra tai sienna toimii hyvin. Käytä ohutta maalia. Maalin ohentamiseen käy tärpätti.
Maalaa monokromaattinen alusmaalaus. Ota ruskean maalin lisäksi käyttöön valkoinen. Maalaa valöörit paikoilleen. Tässä vaiheessa ei tarvitse keskittyä kolmiulotteisen muodon kuvaamiseen, mutta valöörien oikean sijoittamisen sivuvaikutuksena on muodon vaikutelma. Edelleenkään ei ole tarpeen maalata kovinkaan paksusti. Jätä monokromaattinen alusmaalaus kuivumaan, kunnes se on kosketuskuiva. Jos haluat maalikerroksen kuivuvan nopeammin, käytä maalatessasi alkydia. Alkydin avulla alusmaalauksen päälle voi maalata seuraavan kerroksen jo seuraavana päivänä.
Maalaa värikerros. Seuraavaksi voimme lisätä teokseen värit. Jos olet tutkinut aihetta huolellisesti, on sopivien värien löytäminen helppoa. Muista, että voit myös sekoittaa oikeat värit valmiiksi paletille, jonka jälkeen sinun tarvitsee vain asetelle nuo värit oikeisiin kohtiin.
Se, että onko maalausta tämän jälkeen vielä tarpeen jatkaa riippuu tavoitteesta tyylin ja viimeistelyn tason suhteen. Kuvassa oleva esimerkkimaalaus kaipaisi pientä viimeistelyä. Viimeistelyllä en tarkoita maalauksen tarkentamista. Terävien rajojen suhteen kannattaa olla varovainen, ettei niitä tule liikaa. Ennemmin liian vähän kuin liikaa. Luonnossa ei ole ääriviivoja. Nyt maalauksessa on ripaus sarjakuvamaisuutta. Tämä on toki osittain myös tyyliin liittyvä makukysymys. Mutta kaiken kaikkiaan olen maalaukseen tyytyväinen, ottaen huomioon, että se on ensimmäisiä öljymaalauksiani. Hyvällä valmistautumisella ja suunnittelulla voi maalata heti paremmin.
Ennen kuin päätät, että teos on valmis kannattaa sitä analysoida ja miettiä onko siinä joitain häiritseviä tekijöitä tai jotain muokattavaa. Teoksen voi olla hyvä antaa levätä päivän tai pari ja sitten palata katsomaan sitä tuorein silmin.
Laita valmis teos kehyksiin
Kun et löydä teoksestasi enää mitään parannettavaa tai sellaista mille voit tai osaat tehdä jotain, on teos valmis kehystettäväksi. Ennen kehystämistä voi tosin olla järkevää suojata teos vernissalla. Joka tapauksessa kehykset sinetöivät teoksen. Ensimmäinen mestariteoksesi on nyt valmis!
Suorempi ja nopeampi lähestymistapa
Jos haluat noudattaa hieman suoraviivaisempaa prosessia siinä tapauksessa voit hypätä alusmaalauksen yli ja maalata luonnoksen päälle suoraan väreillä. Alla olevasta kuvasta näet vielä vaihekuvia suorasta maalausmetodista.
Kokemuksen ja taitojen karttuessa voit jopa lopulta ohittaa kynällä piirretyn luonnoksen ja piirtää luonnoksen suoraan maalilla. En suosittele aloittamaan tällaisella absoluuttisella alla primalla, koska jos et hallitse piirtämistä, joudut suuriin vaikeuksiin mittasuhteiden ja muotojen kanssa. Alla prima -maalauksen harjoittelu kannattaa ennemmin aloittaa käyttämällä huolellisesti piirrettyä luonnosta maalauksen perustana.
Opi maalaamaan ensimmäinen mestariteoksesi ammattilaisten ohjauksessa
Tämän lyhyen artikkelin avulla voit päästä hyvään alkuun maalaamisessa, mutta aivan kaikkea tärkeää tietoa ei voi ahtaa näin pieneen tilaan. Vaikka sait artikkelista varmasti monia hyödyllisiä vinkkejä ja käytännön ohjeita, niin heräsi sinulle varmasti vähintään yhtä paljon kysymyksiä.
Millaista maalauspohjaa tulisi käyttää?
Mitä siveltimiä ja maaleja kannattaa käyttää?
Miten vahvan luonnoksen voi piirtää?
Mitkä ovat hyviä sommitteluperiaatteita?
Miten maalata valoa ja varjoa?
Miten sekoittaa värejä?
Miten saada teoksen värit täsmäämään mallin värien kanssa?
Mistä löytää hyviä mallikuvia?
Miten asetelma tulisi valaista?
Tässä joitakin kysymyksiä, joita saatat miettiä. Haluaisitko saada vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin ja harjoitella maalaamista ohjatusti? Minulla on sinulle hyviä uutisia.
Taidekurssien maalauskurssit tarjoavat pätevää ohjausta siihen, miten voit maalata ensimmäisen mestariteoksesi. Erityisesti haluan suositella Öljymaalaus haltuun -kurssia. Kurssi on uudistunut ja parantunut entisestään. Olemme lisänneet kurssille muun muassa videoita, joissa pääset seuraamaan läheltä kuinka öljymaalaus syntyy siveltimen veto kerrallaan. Kurssilla on myös uusi käytännöllistä väriteoriaa oppitunti, jonka videossa opetan sinulle todella kätevän tavan harjoitella oikeiden värien sekoittamista.
Tässä näet joitakin kurssin sisältöä valaisevia näyttökuvia.
Vahvan luonnoksen piirtäminen vaihe vaiheelta
Valon ja varjon logiikka
Valöörit ja paletin organisointi
Yksivärisen alusmaalauksen maalaaminen vaihe vaiheelta
Oikeiden värien sekoittaminen
Ensimmäisen värikerroksen maalaaminen
Tässä vain joitakin pieniä otteita kurssin tietorikkaasta sisällöstä. Kurssimme ovat sikäli hyviä, että ne elävät ja kehittyvät terveellä tavalla. Kun itse kehitymme taiteilijoina ja opettajina, haluamme jakaa oppimamme tiedot ja oivallukset kurssilaisillemme. Kun kerran liityt kurssille, on sinulle sen jälkeen sille elinikäinen sisäänpääsy. Joten tulet hyötymään kaikista kurssiin tehtävistä päivityksistä ja lisäyksistä.
Kurssillamme on myös kussakin oppitunnissa kommenttiosio, jossa voit esittää kysymyksiä kurssin ohjaajille ja pyytää palautetta omista töistäsi. Haluamme ohjata sinut menestyksellisesti koko maalausprosessin läpi, tavoitteena, että saat aikaiseksi näyttelykelpoisia teoksia. Se ei ole niin mahdoton tavoite kuin miltä se voi aluksi kuulostaa. Alla näet kuvan, johon olen asettanut näyttelytilan seinille omia omasta mielestäni todella keskinkertaisia abstrakteja maisemamaalauksiani. Sopiva tila ja näyttävät kehykset luovat kontekstin, jossa jo keskinkertainenkin teos voi näyttää vaikuttavalta. Kuvataide ei ole mitään astrofysiikkaa. Sinäkin voit onnistua luomaan hienoja teoksia!
Kurssillamme on jo syntynyt mestariteoksia oppilaiden käsien kautta. Alla näet Jaana Tuohimaan muotokuvamaalauksen, joka syntyi Öljymaalaus haltuun -kurssin aikana.
Jos kiinnostuit öljymaalauksesta, liity siinä tapauksessa Öljymaalaus haltuun -kurssille. Kurssin löydät osoitteesta www.taidekurssit.fi.
Kurssi on toteutettu verkkokurssina, joten voit opiskella ja harjoitella maalaamista oman kotisi rauhassa. Ainoa mitä tarvitset on toimiva internetyhteys ja sopivat maalaustarvikkeet.
Tervetuloa kurssille!
Terveisin,
Tuomas
PS. Kurssilla voit käyttää myös vesiliukoisia öljymaaleja. Oman kokemukseni mukaan Royal Talens Cobra Artist vesiliukoiset öljyvärit ovat hyviä.
Comments