top of page

Näin maalaat fotorealistisen teoksen akryyliväreillä osa 1.

Tässä artikkelissa kerron miten voit maalata fotorealistisen tai korkean realismin teoksen akryyliväreillä. Se on helpompaa kuin moni ajattelee.



Fotorealismiin liittyviä yleisiä periaatteita


Ennen kuin menemme itse maalaamiseen, on hyvä ymmärtää joitakin asioita fotorealismista. Kun tiedät mistä fotorealismista on kyse ja minkä periaatteiden avulla valokuvamainen maalaus tehdään, on onnistumisesi paljon varmempaa.



Fotorealismi ei ole niin vaikeaa kuin voisi luulla


Aivan ensimmäisenä on hyvä tiedostaa, ettei fotorealistisen teoksen maalaaminen ole niin vaikeaa kuin miltä se saattaa aluksi vaikuttaa.


Fotorealismin isoin haaste on henkinen. Se vaatii kärsivällisyyttä. Maalausta on jaksettava hioa kunnes se on valokuvamainen. Toki jonkin verran vaaditaan käsityötaitoakin, mutta sen voi oppia harjoittelulla. Harjoittelua ei välttämättä vaadita vuosikymmeniä, sillä ihmisen käsi on suunniteltu tarkkaan työskentelyyn. Samoin ihmisen silmä on luonnostaan tarkka näkemään yksityiskohtia. Ongelma ei usein olekaan näkökyvyn puutteessa, vaan siinä, että silmä on liian tarkka. Sitä täytyy osata hillitä.



Fotorealismi on kopioimista


Fotorealismi on kopioimista. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä toteamukselta, mutta ymmärrätkö mitä se todellisuudessa tarkoittaa? Kopioiminen tarkoittaa mittaamista. Maalauksen ollessa kyseessä se tarkoittaa mittasuhteiden, muotojen, tummuuksien ja värien mittaamista.


Mittaaminen on raa'an mekaanista toimintaa, jossa onnistumiseen vaikuttaa lähinnä huolellisuus ja kärsivällisyys. Jos tiedät oikeat mittaustekniikat, sen jälkeen tarvitset vain aikaa. Näköhavainnon tarkka jäljentäminen vaatii sitä, että et luovuta ennen kuin kaikki vastaa tarkalleen sitä mitä näet mallissa. Siksi yhteen maalaukseen voi kulua helposti päiviä, viikkoja tai kuukausia. Vaadittava aika riippuu mallin yksityiskohtaisuudesta ja maalauksen koosta.


Vaikka fotorealismi on lähtökohtaisesti kopiomista, ei valokuvamainen lopputulos välttämättä vaadi sitä, että maalaus on kaikilta piirteiltään absoluuttisen samanlainen kuin malli. Jos ymmärtää realismin tärkeimmät periaatteet, aihetta voi manipuloida haluamallaan tavalla. Värejä voi muuttaa, jotain voi jättää pois, jotain voi lisätä jne. Mahdollisuuksia on paljon.


Jos sinulla on vähän maalauskokemusta ei kannata kovin paljon lähteä poikkeamaan mallista, ei ainakaan jos et tarkalleen tiedä miten sen voi tehdä onnistuneesti.



Fotorealismissa onnistuu abstraktion avulla


Joku voisi luulla, ettei abstraktiolla ole mitään tekemistä fotorealismin kanssa, mutta todellisuudessa abstraktio on yksi avain onnistumiseen siinä. Miksi? Koska fotorealismi on kopioimista, täytyy näköhavainto osata ottaa vastaan sellaisena kuin se on, ilman tulkintaa.


Heti kun alat ajattelemaan miltä maalaamasi kohteen pitäisi näyttää, olet vaarassa eksyä tulkinnan maailmaan. Et enää maalaakaan sitä mitä näet, vaan sitä mitä aiheesta ajattelet. Tarkoitus ei siis ole maalata kissaa, nenää, kahvikuppia, omenaa tai mitään muutakaan esinettä tai asiaa. Tarkoitus on maalata muotoja, tummuuksia ja värejä. Tätä tarkoitetaan abstraktion soveltamisessa fotorealistisen maalauksen tekemiseen. Kyse on erilaisesta näkökulmasta ja ajattelutavasta.


Abstraktin näkemisen tilaan auttaa virittäytymään aiemmin mainitsemani periaate, joka oli mittaaminen. Kun keskityt objektiiviseen mittaamiseen, et ajattele enää mikä se on mitä katsot, vaan minkä kokoinen, muotoinen ja värinen se on.


Olen aiemmissa artikkeleissani maininnut niin sanotun etäisyysrealismin käsitteen. Etäisyysrealismilla tarkoitan uskottavan realismin vaikutelmaa, joka syntyy kun teosta katsoo vähän kauempaa. Pienen etäisyyden päästä katsottuna kaikki abstraktit värimuotopalikat ikään kuin loksahtavat paikoilleen ja syntyy realismin illuusio.


Aidossa fotorealismissa tosin pyritään yleensä myös mahdollisimman tarkkaan ja siloteltuun siveltimen jälkeen. Mutta jos saavutat pisteen, jossa maalauksesi näyttää valokuvamaiselta pienen etäisyyden päästä katsottuna, olet ottanut merkittävän edistysaskeleen realismin saralla. Siveltimen jäljen kätkeminen on lähinnä kiinni siitä, mitä välineitä käytät ja kuinka kauan jaksat teosta työstää. Sitä paitsi taideteoksiahan ei ole tarkoitus katsoa suurennuslasilla.



Maalaustarvikkeet


Nyt kun tiedät pari fotorealismin tärkeintä periaatetta, olet valmis maalaamaan. Mutta ensin vielä täytyy valikoida sopivat maalaustarvikkeet.


Värit


Aloitetaan väreistä. Teemme tällä kertaa maalauksen akryyliväreillä. Mitkä tahansa hyvälaatuiset akryylivärit sopii. Itse maalaan Winsor & Newtonin Galeria akryyliväreillä. Ne ovat hyvät värit.



Entä mitä värisävyjä sinun tulisi valita palettiisi? Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Itse valitsen värit mallin värien mukaan. Katson mitkä ovat mallin objektien päävärit ja valikoin niitä lähinnä olevat värituubit. Toisinaan taas lähden liikkeelle niin sanotusta rajatusta paletista ja otan päävärit, valkoisen ja mustan. Jos en näillä onnistu sekoittamaan jotakin värisävyä, otan avuksi jonkin muun värin.


Siveltimet


Se mitä siveltimiä sinun tulisi käyttää on maku- ja tottumuskysymys. Kannattaa ottaa käyttöön eri kokoisia ja eri muotoisia siveltimiä. Useamman siveltimen käyttö palvelee myös hyvää värihygieniaa, koska voit valikoida eri väreille omat siveltimensä.




Maalauspohja


Pinko-pohja, kangaspahvipohja tai kangaslehtiön sivu. Tässä joitakin hyviä vaihtoehtoja. Ota huomioon sopivaa pohjaa valitessasi pohjan tekstuuri. Toiset pohjat ovat karheampia ja voimakas tekstuurisempia kuin toiset. Jos pohjassa voimakas tekstuuri sitä on mahdoton peittää täysin, muuta kuin todella paksulla maalilla. Se, että pohjan tekstuuri jää vähän näkyviin ei kuitenkaan haittaa.




Mallikuva


Fotorealistisen teoksen maalaamiseen tarvitset tietenkin sopivan mallin. Helpoin vaihtoehto on valokuva. Jos vain mahdollista valokuva kannattaa järjestää fyysiseen ja värilliseen muotoon, jotta voit asettaa sen maalauspohjan viereen. Voit tietenkin maalata myös tietokoneen tai tabletin näytöltä, mutta värien vertailu on silloin haasteellisempaa.


Otin malliksi yllä olevan kuvan, mutta en jaksanut alkaa teettää sitä fyysiseksi valokuvaksi, joten päädyin maalaamaan tietokoneen näytöltä. Mittasuhteiden ja muotojen arvioimista varten tulostin kuvan ja asetin sen maalauspohjan viereen.


Kyseisen valokuvan löysin Pixabaysta. Pixabay on ilmainen kuvapankki, jonka kuvia voi vapaasti käyttää sekä kaupalliseen, että ei-kaupalliseen tarkoitukseen. Myös Unsplash ja Pexels ovat hyviä kuvapankkeja.


Haluan tässä kohtaa kiittää kuvan ottajaa Jörg Peteriä, sillä hyvä mallikuva näyttelee todella merkittävää roolia onnistuneessa maalauksessa. Varsinkin silloin kun kyse on kopiomisesta. Silloin voidaan sanoa, että onnistunut maalaus on ehkä kaikkein eniten kiinni juuri mallikuvasta. Hyvässä valokuvassa aihe, sommittelu, valaistus yms. on jo valmiiksi suunniteltu hyvin. Maalarin tarvitsee vain olla uskollinen valokuvalla ja lopputulos tulee olemaan hyvä.


Työtilan asettelussani tietokoneen näyttö on sivulla vasemmalla, eikä se näy siksi kuvassa. Tämä ei ole ihanteellinen tapa asetella maalausteline ja malli, mutta koin tietokoneen asettamisen maalaustelineen viereen liian vaivallloiseksi, joten päädyin tähän epäedulliseen ratkaisuun. Olkoon tämä esimerkkinä siitä miten ei kannata tehdä. Laiskuudella työhön valmistautumisessa on tapana kostautua myöhemmin.



Maalausprosessin vaiheet


Nyt kun tarvikkeet on selvillä, voimme ryhtyä maalaamaan.


Luonnoksen piirtäminen


Ehdotan helpointa tapaa luonnoksen piirtämiseen ja se on kuvan ääriviivojen suora siirto maalauspohjalle. Ääriviivojen siirtämiseen voit käyttää kalkeeripaperia tai projektoria. Näin saat heti mittasuhteet ja muodot kohdalleen. Millintarkan luonnoksen piirtämiseen vapaalla kädellä menee paljon aikaa. Kun on kyse fotorealistisesta maalauksesta on parempi säästellä voimia itse maalaamiseen, johon tulee todennäköisesti kulumaan useampi päivä.



Äläkä ajattele, että siirtomenetelmän käyttö olisi huijaamista ja että sitä käyttävät vain taiteilijat jotka eivät osaa piirtää. Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Mitä teet sitten kun ääriviivat alkavat peittyä maalin alle? Tarvitset edelleenkin piirustustaitoa, jotta voit säilyttää aiheen alkuperäiset mittasuhteet ja muodot.


En kuitenkaan suosittele käyttämään siirtomenetelmää joka kerta kun maalaat, sillä se ei kehitä piirustustaitoa. Kannattaa säännöllisesti harjoitella myös tarkkojen luonnosten piirtämistä täysin omakätisesti alusta loppuun. Aloin itse käyttämään siirtomenetelmää vapautuneemmin sen jälkeen kun olin oppinut ensin piirtämään vapaalla kädellä. Nyt käytän välillä siirtomenetelmää ajan säästämiseksi, mutta tykkään usein piirtää luonnoksen myös vapaalla kädellä.



Luonnoksen vahvistaminen ja värittäminen poltetulla umbralla


Seuraava työvaihe ei ole välttämätön, mutta on hyödyllinen tapa tutusta maalattavaan aiheeseen ja sen valööreihin. Tässä vaiheessa maalaukseen hahmotellaan sen valöörihierarkiaa. Kun maalaukseen merkitsee valot ja varjot sekä niiden suhteelliset tummuudet, on maalauksen helpompi alkaa lisätä väriä. Se kuinka viimeistellyn haluat tästä yksivärisestä alusmaalauksesta tehdä riippuu sinusta itsestäsi. Alusmaalauksen voi halutessaan kehitellä valmiin maalauksen näköiseksi. Minä tyydyn normaalisti siihen, että saan jonkinlaisen kokonaiskuvan aiheen valööreista. Erityisesti olen kiinnostunut valojen ja varjojen erottamisesta.


Yllä olevassa kuvassa näet millainen tyypillinen tekemäni yksivärinen alusmaalaus. Se on varsin karkea hahmotelma aiheesta, mutta kuitenkin täysin riittävä värien lisäämistä varten.



Värien lisääminen


Kun yksivärinen alusmaalaus on valmis, voi maalaukseen alkaa lisätä väriä. Sillä missä järjestyksessä kuvaa on paras lähteä täyttämään väreillä ei välttämättä ole väliä. Perinteinen tapa on varjoista valoihin, mutta toisinkin päin voi tehdä. Koska olen merkinnyt alusmaalauksen varjot selkeästi tunnen voivani lähteä huoletta liikkeelle oikeastaan mistä tahansa suunnasta. Oman kokemukseni mukaan akryylimaaleilla maalatessa teoksen tummuuksia ja värejä voi aika helposti muovata suuntaan tai toiseen. Näin ollen teosta voi työstää kokonaisuutena siirtyen kohdasta toiseen. Olen kuitenkin tarkkana vaaleimpien valoalueiden kanssa, etten lisää niihin kovin tummia sävyjä. Kuiva akryylimaali kyllä peittyy hyvin uudella maalilla, mutta turvallisinta on välttää sen tarvetta.




Teoksen hiominen valmiiksi


Tästä eteenpäin maalausprosessi on värien hienosäätämistä ja tarpeellisten yksityiskohtien lisäämistä. Se tuleeko teoksesta realistinen, fotorealistinen vai hyperrealistinen on lähinnä kiinni siitä, kuinka kauan maalausta jaksat työstää ja hioa. Kuvissa oleva esimerkkimaalaus on kooltaan ja yksityiskohdiltaan sellainen, että fotorealistinen lopputulos vaatii vähintään kymmenen tuntien työn.


Yllä olevassa kuvassa näet maalauksen noin viiden tunnin työn jälkeen. Siinä alkaa olla jo uskottavaa realismia, mutta lisätyöstämisellä realistisuutta tulee vielä lisää. Jään nyt maalaamaan teosta ja sinä voit samalla aloittaa omasi. Valmiin maalaukseni tulet näkemään myöhemmin. Aion julkaista maalausprosessin myös videona YouTube-kanavallani.


Terveisin,


Tuomas




Comentários


bottom of page