Hei! Normaalisti kerron artikkeleissani miten voit tehdä piirtämisestä helpompaa ja miten voit onnistua siinä paremmin. Tällä kertaa ajattelin lähestyä aihetta erilaisesta näkökulmasta ja kertoa joistakin tavoista vaikeuttaa piirtämistä. Miksi tämä on hyödyllinen aihe? Koska silloin voit välttyä piirtämisen tarpeettomalta hankaloittamiselta.
Havaintopiirustus ja visuaalinen muisti
Havaintopiirtämisessä näyttelee oleellista osaa visuaalinen muisti. Näköhavainnon siirtäminen piirustuspaperille on mahdollista visuaalisen muistin avulla. Ensin katsot mallia, sitten pidät havaintosi mielessäsi ja lopuksi piirrät sen paperille. Tämä kaikki tapahtuu normaalisti parissa sekunnissa tai nopeamminkin. Tässä onkin yksi avain siihen miten piirtämisessä voi onnistua. Aika joka kuluu mallin katsomisen ja sen piirtämisen välillä täytyy minimoida. Mitä vähemmän piirtämisessä tarvitaan visuaalista muistia sen helpompaa tarkan piirustuksen piirtäminen on. Onnistuminen voi olla pienestä kiinni. Siksi taiteilijat tavanomaisesta asettavat piirustusalustansa suhteessa malliin niin, että fyysinen etäisyys sivusuunnassa on mallin ja piirustuspaperin välillä mahdollisimman pieni.
Esimerkiksi jos käytetään mallina valokuvaa, asetetaan valokuva aivan piirustuspaperin viereen. Silloin kun piirretään suorasta havainnosta tällaista asettelua ei ole aina mahdollista toteuttaa, mutta silloin piirustusalusta sijoitetaan niin lähelle kuin mahdollista. Asian ydin on se, että katseen siirtämiseen vaadittavan liikkeen suuruus mallin ja piirustuksen vertaamisessa pyritään minimoimaan. Yllä olevassa kuvassa näet minut piirtämässä Bargue-kopiota soveltaen hyvää mallikuvan ja piirustuspaperin asettelua.
Yksinkertainen tapa vaikeuttaa piirtämistä
Ehkä jo arvaat sen miten voit vaikeuttaa piirtämistä. Aivan, asettelemalla malli ja piirustusalusta niin, että joudut turvautumaan mahdollisimman paljon visuaaliseen muistiin. Ääriesimerkki on asettaa malli kokonaan toiseen huoneeseen, jolloin visuaalista muistikuvaa joutuu pitämään mielessä koko huoneesta toiseen siirtymiseen käytetyn ajan. Todellisuudessa ei tarvitse mennä lähellekään tätä ja piirtäminen tulee vaikeutumaan. Pelkästään jo se riittää, että asetat mallin sivulle suhteessa piirustusalustaasi, jolloin joudut kääntämään päätä 90 astetta sivulle nähdäksesi mallin. Tämä pään kääntöliike voi olla jo liikaa visuaaliselle muistillesi. Ainakin minulle se on liikaa, vaikka minulla on kohtuullisen hyvä visuaalinen muisti. Tarkan piirustuksen piirtäminen käy tällaisella asettelulla vaikeaksi varsinkin muotojen osalta. Aiheessa jossa näköisyydellä on merkitystä, kannattaa suosiolla käyttää helpompaa tapaa piirtää.
Jos et voi asettaa mallia aivan piirustuspaperin viereen aseta se niin lähelle kuin mahdollista. Sillä taas kuinka kaukana syvyyssuunnassa malli sinusta on ei ole piirtotarkkuuden kannalta muuta merkitystä kuin, että jos malli on kovin kaukana, et näe sitä kunnolla. Oleellista on siis se, että päätä ei tarvitse kääntää korkeintaan kuin 45 astetta sivulle mallia katsoessa. Alla olevassa kuvassa näet asettelun, joka toimii vielä ihan hyvin. Pane merkille, mihin kohtaan piirustusalustaa olen kiinnittänyt piirustuspaperini. Se on aivan reunassa. Syynä tähän on nimenomaan sivusuuntaisen etäisyyden minimointi.
Toinen tapa vaikeuttaa piirtämistä
Toinen keino vaikeuttaa piirtämistä on lisätä piirtämiseen ylimääräistä akrobatiaa ja kehonhallinnan vaatimuksia. Edellä mainittuun mallin ja piirustusalustan haasteelliseen asetteluun liittyy myös tämäkin puoli. Esimerkiksi kolmio- ja kulmamittauksen osalta kehonhallinnan tarve lisääntyy silloin kun etäisyys jonka ajan käsi täytyy pitää vakaasti samassa asennossa kasvaa. 90 astetta eli sivulta eteen on jo aika pitkä liikerata.
Miksi pitkä käden liikerata vaikeuttaa kulmamittausten tekemistä tarkasti? Kokeile niin näet. Vaatii keskittynyttä kehonhallintaa pitää mittaustikun kallistuskulma muuttumattomana sen ajan kun siirrät kätesi sivulta piirrustuspaperisi eteen.
Pääset paljon helpommalla jos käden siirtoon tarvittava liike pysyy mahdollisimman lyhyenä. Kuten yllä olevassa kuvassa.
Ylimääräistä akrobatiaa voi lisätä piirtämiseen muillakin tavoin. Yksi tapa on kuvata piirtämistä vaikka tabletilla. Tablettia on yllättävän vaikea sijoittaa niin, ettei se olisi yhtään piirtämisen tiellä.
Yllä olevassa kuvassa näet esimerkin tilanteesta, jossa piirrän tabletin takaa. Ei ihme, että mittasuhteet piirustuksessa vähän heittävät. Tämä seikka on hyvä huomioida jos esimerkiksi kuvaat videoita YouTubeen. Mieti ensin mikä on videosi tavoite. Onko se opettaa jotain vai toimia taidonnäytteenä. Videon opetuksellinen arvo ei vaadi täydellistä taidonnäytettä, jolloin kameran voi asettaa niin, että se on katsojan kannalta paras, mutta piirtäjälle haasteellisempi. Taidonnäytteissä kannattaa kamera pyrkiä sijoittamaan niin, että se häiritsee piirtämistä mahdollisimman vähän ja mahdollistaa täydellisen suorituksen.
Visuaalista muistia ja kehonhallintaa voi kehittää
Edellä kuvaillut tavat vaikeuttaa piirtämistä eivät tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö niin voisi piirtää tarkkoja ja hyviä piirustuksia. Visuaalista muistia ja kehonhallintaa voi nimittäin kehittää. Niitä on mahdollista kehittää hämmästyttävän paljon, mutta se vaatii sitä, että niitä harjoittelee erikseen.
Olen itse jättänyt visuaalisen muistin tietoisen kehittämisen toistaiseksi pois harjoitusohjelmastani, koska aika ei vain riitä kaikkeen. On kuitenkin hyvä tietää, että sitä voi harjoitella ja kehittää. Esimerkiksi taitelija Darren Rousarilla on hyvä kirja ja kurssi aiheesta. Löydät ne hakemalla Googlesta Darren Rousar Memory Drawing.
Muistipiirtämisen harjoittelussa pääset alkuun sillä, että piirrät tavoilla, jotka vaativat sinua pitämään visuaalista muistikuvaa mielessäsi vähän tavallista pitempään. Eli toisin sanottuna hankaloittamalla piirtämistä.
Mutta jos et ole kiinnostunut visuaalisen muistin harjoittamisesta niin ei hätää. Nykyään useimmat taiteilijat sivuuttavat sen systemaattisen harjoittelun. Eikä ammattimaisen taiteen luominen vaadi välttämättä ilmiömäistä visuaalista muistia. Kokemukseni mukaan visuaalinen muisti paranee jonkin verran ikään kuin normaalin piirtämisen sivuvaikutuksena. Puutteita visuaalisessa muistissa voi myös paikata hyvillä piirustusmetodeilla, kuten asettamalla malli riittävän lähelle piirustuspaperia.
Myös mittaustekniikoissa vaadittavaa kehonhallintaa voi kehittää. Yksi tapa on harjoitella käden vakaana pitämistä. Muista myös, että kulmamittauksessa mittaavaa kättä voi tukea toisella kädellä. Tätä on hyvä harjoitella jonkin verran joka tapauksessa, käyttipä piirtämisessä millaista mallin ja piirustusalustan asettelua tahansa.
Kolmas tapa vaikeuttaa onnistumista
Kolmas tapa vaikeuttaa piirtämisessä onnistumista on liian itsevarma ja huoleton asenne. Liiallinen itsevarmuus johtaa helposti hyvien piirustusmenetelmien ja -tekniikoiden laiminlyöntiin. Tarkka piirtäminen on teknisesti aika yksinkertaista, mutta henkisesti vaikeaa. Se vaatii tiettyä kurinalaisuutta ja kykyä sitoutua korkeisiin standardeihin. Silloin piirtämiseen ei voi suhtautua liian huolettomasti. Tehtävä vaatii keskittymistä ja huolellisuutta. Toki välillä on hyvä piirtää myös rennosti ja huolettomasti, kunhan muistaa että sillä tavalla ei todennäköisesti synny kaikkein tarkinta lopputulosta. Mutta se tarjoaa kuitenkin hyvää vaihtelua vaikeammille piirustustehtäville.
Toisaalta liian arka asennekin hankaloittaa piirtämisessä onnistumista. Kokemuksen myötä asiaan löytyy yleensä sopiva tasapaino.
Tässä oli joitakin keinoja, jotka voivat tehdä piirtämisestä vaikeampaa. Nämä on hyvä tiedostaa, jotta ne osaa välttää. Koska tarkan ja näköisen piirustuksen piirtäminen on aika haasteellinen tehtävä jo itsessään, ei sitä kannata tarpeettomasti hankaloittaa ylimääräisellä akrobatialla.
Terveisin,
Optinen tutkija
Comments