Kun puhutaan realistisesta öljyvärimaalauksesta, Mark Carderin nimi nousee väistämättä esiin. Hän on kehittänyt tehokkaan maalausmetodin, joka lupaa opettaa kenelle tahansa, jopa aloittelijalle, taidon luoda erittäin realistisia öljyvärimaalauksia hyvin nopeasti, jopa heti ensimmäisellä yrityksellä. Kuten monet, myös minä olin aluksi skeptinen. Kuinka olisi mahdollista saavuttaa sellainen taito, jota monet ovat oletetusti harjoitelleet vuosia, jopa vuosikymmeniä? Kuitenkin kokemukseni Carderin metodin parissa on muuttanut käsitykseni täysin.
Mark Carder on taiteilija, joka on paitsi menestynyt muotokuvamaalauksessa, myös kehittänyt systemaattisen tavan opettaa tätä taitoa muille. Hänen metodinsa on yksinkertainen, mutta samalla äärimmäisen tehokas. Tämä menetelmä syntyi, kun Mark itse kamppaili öljyvärimaalauksen oppimisen kanssa ja päätti kehittää oman lähestymistapansa, joka poikkeaa perinteisistä taideoppaista.
Markin asiantuntemuksen puolesta puhuu se, että hän on maalannut muotokuvia muun muassa Yhdysvaltojen presidenteille ja niistä on maksettu hänelle kymmeniä tuhansia dollaria kappaleelta. Kyseessä ei siis ole kuka tahansa pensselisankari, vaan vakavasti otettava tekijä tällä alalla. Kuvia Carderin maalauksista näet yläpuolella olevasta kuvasta. Lisää niitä löydät hänen nettisivuiltaan.
Avaa mielesi uusille mahdollisuuksille
Olen itse yrittänyt oman taideopettajan urani ajan lanseerata Markin metodin keskeisiä periaatteita suomalaisille harrastelijoille kursseillani, nettisivuillani ja YouTube-kanavallani, mutta en välttämättä toivomallani menestyksellä. Syynä on joko se, että syystä tai toiseta ihmiset eivät usko minua, tai sitten monet eivät ole tarpeeksi motivoituneita sitoutumaan maalaamaan riittävällä keskittymisellä ja rauhoittumisen kautta, vaan haluavat päästä maaliin liian nopeasti.
Kuulun itse jälkimmäiseen ryhmään, mutta tiedän omasta kokemuksestani, että ihminen voi oppia keskittymistä ja pysähtymistä tekemisen äärelle. Isoihin väitteesi tosin kuulukin suhtautua terveellä skeptisyydellä, mutta samalla on hyvä säilyttää avoin mieli. Luotettava data, tieto ja todisteet ratkaisevat mikä on totta ja mikä ei, tai mikä toimii ja mikä ei. Ei se, että väite tuntuu tai kuulosta itsestä vaikeasti uskottavalta. Ihmisen ensivaikutelmaan perustuvat mutuarviot eivät ole aina luotettavia, joskus ne voivat johtaa aivan vääriin päätelmiin. Faktat ratkaisee, eivät omat arvaukset ja tuntemukset. Joskus faktat voivat olla hämmästyttäviä ja tuosta hämmästyttävästä todellisuudesta meidät voi erottaa omat ennakkoluulot ja väärä tieto. Joten ei muuta kuin mielen ovet selälleen ja kohti uuden tiedon ihmeellistä maailmaa!
Maalausmetodeissa on se hyvä puoli, että erilaisia metodeja voi kokeilla ilman omantunnonpistoksia, koska maalaustekniikka ei ole varsinaisesti moraalinen valinta. Et aiheuta suurta henkistä tai fyysistä vahinko itsellesi tai muille sillä, että testaat rohkeasti uutta maalausmenetelmää. Kyse on tässä tapauksessa vain siitä, miten asettelet maalia kankaalle, ei muusta. Joten miksi et kokeilisi menetelmää, jonka väitetään toimivan äärimmäisen hyvin?
Syy miksi kirjoitan tämän artikkelin on se, että haluan, että mahdollisimman moni harrastelija voisi hyödyntää täysin omaa potentiaaliaan maalarina. Kyse oppimisvaikeuksissa ei ole todellisuudessa useinkaan osaamisen puutteesta, vaan oikean metodin tai sen seuraamisen puutteesta.
Oletan, että ainakin osalla seuraajistani voi olla haasteita hyväksyä väitteitä äärimmäisen nopeasti oppimisesta ja oikean metodin ihmeellisestä voimasta siksi, että nämä väitteet tulee minun suustani. Mutta entä jos sama väite tulee paljon kokeneemman ammattitaiteilijan suusta? Taiteilijan, joka on todistettavasti onnistunut opettamaan metodinsa myös aloittelijoille niin, että he ovat maalanneet heti ensimmäisellä yrityksellä hämmästyttävän hyvin. Voisiko esittämissäni väitteissä siis olla jotain perää?
Huomionarvoista on se, että sekä minä, Mark ja muut opettavat näitä asioita ilmaiseksi. Jotkut suhtautuvat skeptisesti siihen, että jotain mihin yhdistyy kovia lupauksia on ilmaista. Jotkut voivat ajatella, että kyseessä on jonkinlainen harhaanjohtava markkinointitemppu, jolla saadaan herkkäuskoiset koukkoon, jonka jälkeen heiltä voidaan rahastaa tilit tyhjiksi. Tai sitten ilmainen samaistetaan B-luokan juttuihin. Joissakin tapauksissa nämä oletukset voivat pitää paikkansa, mutta eivät suinkaan aina. Kaikki eivät ehkä tiedosta sitä, että on olemasta persoonia, joilla on eräänlainen pakkomiele ja palava halu jakaa hyödylliseksi kokemaansa tietoa muille, riippumatta siitä saako siitä palkkaa vai ei. En ole ainoa tällainen hullu, vaan meitä on muitakin. Esimerkiksi Mark Carder ja John Macdonald, ja Charles Bernard. Huippuinformaatiota löytää ilmaiseksi paljon kunhan vain osaa etsiä. Olen nettisivuilleni koonnut listoja tällaisista tietolähteistä, jotta niiden löytäminen olisi sinulle helpompaa.
Toki Markilla ja muilla on myös maksullista opetusta tarjolla ja yhtenä keinona markkinoida maksullisia palveluitaan he käyttävät ilmaisen sisällön tuottamista. Mutta nämä maksulliset kurssit tai palvelut eivät ole välttämättömiä oppimisen kannalta. Tosin on selvää, että kokeneen opettajan johdolla tai hyvin rakennetun opinto-ohjelman avulla onnistuminen on vielä varmempaa. Hyvälaatuisesti opetuksesta kannattaa myös maksaa. Ja ehkä Carder markkinoi ilmaiselle opetuksellaan taidetarvikkeitaan, mutta mitä sitten. Jotenkin taiteilijan täytyy elää. Raha ei ole paha, vaan rakkaus rahaan on paha.
Myös siivoja tai rakennusmies, joka tekee niskalimassa fyysistä työtä myy omia palveluitaan rahasta. Mikä tekee siivojan tai rakennusmiehen rahanhankinta motiiveista väistämättä puhtaampia kuin taiteilijan pyrkimyksistä ansaita rahaa työllään? Taiteilijan ammatti on työ muiden joukossa. Joten on tavallaan hulluakin se, että Carderin kaltaiset kovan luokan tekijät jakelevat avokätisesti tietoa ilmaiseksi. Tosin jos myy menestyksellisesti taulujaan 60 000 dollarin hintaan niin siinä voi olla jo varaakin harjoittaa opetustoimintaa ilmaiseksi. Oli miten oli, mutta rahaan liittyvät kysymykset voivat helposti häiritä kykyämme nähdä asiat selvästi ja objektiivisesti. Tässä maailmassa pankin nettisivuilla tai sovelluksessa näkyvät numerot ovat yhteydessä elossasäilymiseemme. Nolla ruudulla, tyhjä jääkaappi.
Entä kovan harjoittelun merkitys?
Mutta jos supernopea oppiminen on mahdollista niin miksi olen puhunut paljon siitä, että klassinen osaaminen vaatii kovaa harjoittelua ja vuosien ajan? Tässä täytyy ymmärtää se, että taidokas osaaminen ja mestarillinen osaaminen ovat kaksi eri asiaa. Taidokkaaksi tietyssä merkityksessä voi tulla paljon nopeammin kuin moni käsittää. Määritellään vielä tarkemmin mitä tarkoitan taidokkaalla. Tarkoitan kykyä siirtää havaintoja tarkasti oikeanlaisina maalauskankaalle eli havaintomaalausta. Todellisuudessa kyse 'klassisen osaamisen' näkökulmasta maalaustaidon perusteista. Modernien abstraktien ilmaisumuotojen kehittyminen on luonut hämmennystä siihen, mitä taiteellinen osaaminen merkitsee. Teos, joka edustaa on realismin perusosaamista voi näyttää todella taidokkaalta kun vertailukohta on laatuvaatimuksiltaan riittävän erilainen. Kyse on kuitenkin vain perusteiden hallinnasta.
Carderin metodi on keino saada hyvä ote havaintomaalaukseen nopeasti vain muutamien kuukausien säännöllisellä harjoittelulla. Metodi kun sitä seuraa tarkasti johtaa hyvään lopputulokseen jopa ensimmäisellä yrityksellä. Katso seuraavasta videosta kuinka Mark itse selittää asiaa ja esittelee oppilaidensa ensimmäisiä maalauksia.
Kun perusteet on hyvin hallussa, voi osaamistaan lähteä kehittämään uusille tasoille. Markin metodilla voit saada hyvän otteen maalaustaidon perusteisiin yllättävän nopeasti!
Metodi, joka tekee taiteilijan kenestä tahansa
Markin metodi perustuu tarkkaan työskentelyyn ja prosessiin, joka rakentaa oppilaan itsevarmuutta askel askeleelta. Hänen opetuksessaan ei kiirehditä – jokainen oppilas saa keskittyä yhteen pieneen asetelmaan kerrallaan. Tämä saattaa aluksi tuntua hitaalta, mutta se on juuri se, mikä tekee metodista niin tehokkaan. Mark korostaa, että nopeus tulee ajan myötä; aluksi on tärkeää keskittyä tarkkuuteen ja varmistaa, että jokainen vaihe tehdään huolella.
Itse olen tutustuin Markin metodiin suunnilleen vuonna 2019, ja voin sanoa, että se muutti täysin käsitykseni maalaustaidosta. Olin sitä ennen kokeillut öljyvärimaalausta vain muutamia kertoja, mutta hänen ohjeidensa avulla onnistuin luomaan ensimmäisen realistisen maalaukseni. Tämä kokemus oli uskomattoman voimaannuttava. Kun tajusin, että pystyin luomaan taidetta, joka oli realistista tai täsmäsi mallin kanssa uskottavalla tavalla, haluni jatkaa maalaamista kasvoi valtavasti.
Ohjeet tähän samaan harjoitusmaalaukseen löydät Mark Carderin YouTube-kanavalta. Teetin mallikuvasta fyysisen valokuvan itselleni, koska se on olennaista metodissa. Toinen vaihtoehto on maalata suorasta havainnosta. Näytöltä maalaminen ei ole suositeltavaa, koska värien täsmäämistä ei silloin voi tehdä ohjeiden mukaan tai se on haasteellista. Monen harrastelijan kompastuskiveksi muodostuukin se, että aletaan ottaa prosessissa vapauksia ennen kuin on riittävästi osaamista. Silloin epätyydyttävästi lopputuloksesta ei voi syyttää opettajaa tai menetelmää, tai edes omia kykyjään. Osaava maalarikin voi pilata maalauksensa välinpitämättömyydellä. Aivot ja niiden hallinta on siis yksi maalarin tärkeimmistä taidoista. Jos itsehillintä ja kärsivällisyys on minimaalista on todella vaikea onnistua. Pysähdy maalari niin onnistut! Sinulla ei ole kiire minnekään.
Objektiivisuuden vuoksi on tärkeää mainita, että ne, jotka onnistuvat Markin metodilla parhaiten voivat omata tiettyjä geneettisiä vahvuuksia, jotka vain oikea menetelmä tuo esiin. Se, että joku yleensäkään haluaa oppia maalaamaan kertoo mahdollisesta taiteellisesta potentiaalista. Toisaalta tiedämme, että on monia, jotka ovat päässeet vuorten kaltaisten haasteiden yli sinnikkäällä harjoittelulla.
On tärkeää arvostaa ihmisten luontaisia vahvuuksia, mutta on myös tärkeää pitää ovea auki heikompien kohtien kehittymisen mahdollisuudelle. Geneettinen determinismi, jonka mukaan geeniperimä ennaltamäärää ihmisen kohtalon on vaarallinen ajatus. Se voi lukita ihmisen tavoilla, joka pitää ihmistä haitallisten tapojen vankina ilman toiveita vapautumisesta ja muutoksesta.
Jos geneettinen determinismi olisi totta, olisi esimerkiksi turhaa kannustaa rikollisia muuttumaan. Jokainen rikollinen pitäisi lukita loppuelämäkseen vankilaan, jos rikollista toimintaa olisi mahdotonta lopettaa. Todellisuudessa ihminen voi muuttua! Ihminen voi oppia uutta! Joskus muutokset voivat olla hämmästyttäviä. Luota Luojan sinulle antamiin ihmeellisiin aivoihin ja niiden oppimis- ja muovautumiskykyyn. Sinun korviesi välissä on tieteilijöiden mukaan maailmankaikkeuden ihmeellisin kone. Sinä voit onnistua!
Oppimisen voima ja itsensä ylittäminen
Markin opetuksen suurin vahvuus on hänen kykynsä näyttää oppilailleen, että he voivat todella saavuttaa sen, mitä he pitivät aiemmin mahdottomana. Tämä ensimmäinen onnistuminen – vaikka se olisi vain pieni asetelma – on ratkaiseva askel. Kun oppilas näkee, että hän voi todella tehdä sen, mitä alun perin piti mahdottomana, hän saa itseluottamusta ja intoa jatkaa eteenpäin. Tämä on jotain, mitä en ollut nähnyt aiemmin missään muussa taideopetuksessa.
Markin metodi ei vain opeta teknisiä taitoja, vaan se myös auttaa rakentamaan oppilaan itsevarmuutta ja rohkeutta kokeilla uutta. Vaikka matka ei ole aina helppo ja vaatii kärsivällisyyttä, lopputulos on sen arvoinen. Tämän metodin perusperiaatteet ovat osoittautuneet erittäin hyödylliseksi minulle, ja voin suositella menetelmää lämpimästi kaikille, jotka haluavat oppia maalaamaan realistisia öljyvärimaalauksia – olipa kyseessä aloittelija tai kokeneempi taiteilija.
Menetelmä voitaisiin tiivistää lauseeseen "oikea väri oikeaan paikkaan kuva-alueen sisällä". Toisin sanottuna impressionistisen metodin ydinperiaata, josta olen kirjoitellut paljon artikkeleissani.
Olen itse soveltanut Markin metodia lähinnä periaatteiden tasolla en niinkään vaihe vaiheelta metodologisen tarkasti. Mutta se johtuu siitä, että olen saanut paljon harjoitusta muiden metodien kautta, jotka perustuvat samoihin perusperiaatteisiin (Esim. evolve-metodi ja impressionistinen havaintomaalaus).
Jos et ole koskaan maalannut mitään tai sinulla on muuten haasteita edistyä maalaustaidossa suosittelen, että seuraat Markin metodia mahdollisimman tarkasti. Se on suunnitteltu niin, että mitä tarkemmin noudatat annettuja ohjeita, sitä paremmin onnistut. Tehtyäsi parikymmentä maalausta metodologisen tarkasti voit vähitellen alkaa joustaa työjärjestyksessä. Mark kehottaa aloittamaan harjoittelun asetelmista tai maisemista. Miksi? Koska niissä tarkalla näköisyydellä ei ole niin väliä. Muotokuvissa taas kaikki täytyy olla tarkasti kohdallaan, jotta näköisyys täsmää. Metodi on silti sama aiheesta riippumatta.
Jotta varmasti saat oikean kuvan Markin metodista ja sen johdannaisista tai sukulaisista, on sinun hyvä ymmärtää vielä selvästi se, mikä on tällaiseen lähestymistapaan liittyvä todellinen haaste. Metodi on yksinkertainen, mutta se voi olla joillekin henkisesti haastava. Onnistuminen edellyttää sitoutumista metodin vaiheisiin. Oikopolkujen käyttö voi olla tuhoisaa maalauksen onnistumisen kannalta. Ne, jotka pystyvät seuraamaan tarkasti annettuja ohjeita, menestyvät. Tämä vaatii tietynlaista luonteenlaatua ja henkisiä ominaisuuksia kuten kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä. Näitä henkisiä ominaisuuksia voi kuitenkin kehittää ja se tapahtuu palaamaalla uudestaan ja uudestaan oikealle polulle eli metodin noudattamiseen. Sitten kun ymmärrät asian ytimen, mistä havaintomaalaamisessa on kyse, voit ottaa enemmän vapauksia ja olla joustavampi maalausprosessin vaiheiden suhteen.
Suomessa on muuten ainakin yksi ilmeisesti muotokuvamaalauksella elävä maalari, joka on käynyt Mark Carderin luona opiskelemassa realistista öljymaalausta. Kuka on kyseessä? Maalari Markku Järvelin. Hänen töitään näet tässä osoitteessa: https://www.markkujarvelin.com
Tämä juurruttaa väitteitäni vielä lujemmin todellisuuteen. Joten voimaa oikeissa maalausperiaatteissa on.
Johtopäätös
Mark Carderin metodi on mullistava ja tehokas tapa oppia realistista öljyvärimaalausta. Hänen opetuksensa avulla kuka tahansa voi kehittää taitonsa sellaiselle tasolle, että heidän työnsä voisi helposti sekoittaa Markin omiin maalauksiin. Jos olet koskaan haaveillut realististen öljyvärimaalausten luomisesta, suosittelen lämpimästi kokeilemaan tätä metodia. Se ei ole vain tekniikan opettelua – se on myös matka itseluottamukseen ja taiteelliseen ilmaisuun.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
Comments