Tässä mini-oppitunti siitä, miten pohjamaalauksen voi tehdä täyden paletin impressionistisella metodilla. Metodi itse asiassa soveltuu valmiin maalauksenkin tekemiseen.
Luonnos, pohjamaalaus, valmis maalaus, ovat kaikki joustavia käsitteitä. Maalaustyylejä tai -tavoitteita on luonnollisesti erilaisia. Joku haluaa tiukentaa maalauksen hyperrealistiseksi kun taas toinen haluaa jättää sen erittäin löysäksi, ja kolmas jättää maalauksen jonnekin välimaastoon.
Luonnos
Luonnos on eräänlainen pohjapiirustus tai alustava hahmotelma aiheesta. Yksi yleinen tapa tehdä luonnos on käyttää jonkinlaista lineaarista menetelmää, jossa aihe hahmotellaan ääriviivojen kautta. Toinen suosittu tapa on luonnostella valööri- tai värimassoilla. Impressionistinen metodi soveltaa massoittelevaa lähestymistapaa, mutta periaattessa pyrkien samalla heti tarkkuuteen piirustuksessa. Tähän täytyy täsmentää, että nyt puhun impressionismista tarkoittaen sen suuntauksia, joissa piirustuksella on merkitystä. Tämä tarkoittaa sitä, että rennosta ja vapautuneesta ulkoisesta vaikutelmasta huolimatta kyseessä on alusta asti huolellinen tapa maalata.

Huolellisuus impressionistessa metodissa ei tarkoita sitä, että kaikki mitataan millintarkasti käyttäen mittavälineitä. Huolellisuus tarkoittaa sitä, että kaikki yritetään saada heti tarkasti kohdalleen silmän varassa. Luonnos on väistämättä kuitenkin jollain tavoin epätarkka jo pelkästään keskeneräisyytensä vuoksi. Tavoite on tavallaan kuvan resoluution nostaminen vähitellen. Ajattele kuvasarjaa, jossa on täsmälleen sama kuva, mutta eri resoluutioilla. Kuvan visuaaliset peruselementit ovat kaikissa kuvan versioissa täsmälleen samat. Niinpä luonnos voi olla tarkka, mutta sisältää vähän yksityiskohtia.
Luonnoksen työstämistä
Impressionistista maalausta on vähän vaikea jakaa selkeisiin vaiheisiin, koska koko metodin perusidea on se, että kaikkia visuaalisia osatekijöitä, mittasuhteita, muotoja, valööreja, värejä ja rajoja työstetään yhtäaikaa ja kaiken aikaa, alusta loppuun. Seuraava vaihekuva esittää maalauksen vaiheessa, jota voitaisiin vielä kutsua luonnokseksi, mutta sitä on vain kehitelty vähän pitemälle.

Tärkeää maalauksen kehittelyssä, erityisesti luonnosvaiheissa on lujan sitoutumisen välttäminen. Minkään ei tarvitse olla lukittu muuttumattomasti paikoilleen. Maalaus elää ja muuttuu. Se saavuttaa lopullisen muotonsa vähitellen. Maalausta voi korjata todella paljonkin esimerkiksi laittamalla vain uutta maalia päälle, tai sitten maalausta voi 'kumittaa' hiekkapaperilla. Akryylimaalauksen yksi hyvistä puolista on se, että siihen on mahdollista tehdä tosi isoja korjauksia. Öljymaalauksessakin se onnistuu, mutta silloin 'kumittaminen' on usein välttämätöntä.
Maalauksen muotoilua
Maalaus alkaa saavuttamaan muotoaan vähitellen tuntien työstämisen jälkeen, mutta on edelleen todella kaukana valmiista.

Tässä vaiheessa olen tarkentanut kasvoja, hakien kasvonpiirteitä, pään rakennetta ja muotoa kohdalleen.
'Valmis' pohjamaalaus
Seuraava kuva esittää 'valmiin' pohjamaalauksen. Valmis tarkoittaa hypoteettisesti valmista. Voi olla, että työstän pohjamaalausta vielä eteenpäin, mutta jossain vaiheessa luultavasti siirryn teoksen viimeistelyyn öljyväreillä. Se kuinka monta öljymaalauskerrosta teokseen tulee, tai jatkanko maalauksen loppuun akryyliväreillä ovat vielä avoimia kysymyksiä.

Tässä vielä sama mini-oppitunti 4 minuutin videon muodossa. Videossa voi olla joitain ajatuksia, joita en artikkelissa mainitse.
Terveisin,
Okulaarinen tieteilijä
PS. Opi lisää: Taidematkaasi tukemassa