top of page

Puolimielikuvituksellinen maalaus puoli-impressionistisesti

Hei! Tässä kirjoituksessa käyn läpi puolimielikuvituksellisen maalauksen vaiheita. Havainnollistan asiaa noin vuosi sitten eli 2022 syyskuussa maalaamani teoksen välityksellä. En tosin tiedä onko teos vielä valmis, mutta se ei haittaa. Se on riittävän valmis opetustarkoitukseen.





Maalauksen suunnittelu


Ensin tarvitaan idea ja sitten suunnitelma, miten siirtää idea maalauspohjalle.

Tutkin aluksi sopivaa referenssimateriaalia, imen inspiraatiota mestariteoksista ja sitten teen luonnoksen tai referenssikuvan. Referenssikuvalla tarkoitan tässä tapauksessa eri kuvista yhdisteltyä kuvaa, jota käytän maalauksen mallina. En kuitenkaan välttämättä kopioi tätä referenssikuvaa tarkasti, vaan se on vain vertailukohta. Joskus olen uskollisempi referenssille ja joskus irrottaudun siitä enemmän. Uskollisuus voi vaihdella myös yksittäissä alueissa.


Lisäksi supertärkeä tehokeino, jota käytän on monen referenssin käyttö. Yksi kuva on pääreferenssi ja sen lisäksi katselen mestariteoksia ja imitoin niitä. Jokin referensseistä voi olla myös suora havainto tai vaikka oma peilikuva.


Kaiken tämän lisäksi käytän omaa mielikuvitusta ja muistikuvia. Näin ollen tällä tavalla rakennettua maalausta voisi kutsua puolimielikuvitukselliseksi maalaukseksi. Se yhdistelmä erilaisia visuaalisia lähteitä ja omia mieli- ja muistikuvia.



Puoli-impressionistinen aloitus


Aloitan nopeasti isolla pensselillä ja ison kuvan kautta. Onko tämä varsinaisesti impressionistinen tapa aloittaa maalaus niin siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin ammennan impressionistisesta metodista jotain siihen miten aloitan puolimielikuvituksellisen maalauksen. Ehkä pseudoimpressionistinen voisi olla parempi nimitys menetelmälle.


Tämän nimenomaisen maalauksen aloitin heti täydellä väripaletilla ilman luonnosta tai yksiväristä alusmaalausta. Tämä on perusmenetelmäni, jota käytän nykyään eniten kun teen teoksia. Tässä maalauksessa aloitin akryyliväreillä ja jatkoin myöhemmin öljyillä. Akryylivärit ovat erinomaiset luonnostelu värit ja niillä voi maalata superhuolettomasti ja melko vauhdikkaastikin. Kun pohjatyö on kunnossa on teosta kätevä työstää eteenpäin öljyväreillä, jolloin maalaukseen saa öljyvärien hohdon. Akryylimaalausten iso ongelma on tietty muovinen vaikutelma. Sitä on vaikea häivyttää täysin. Käyttämällä öljyvärejä viimeistelyyn se onnistuu helpommin.


Maalauksesta ei lopulta kovin paljon sanottavaa tästä eteenpäin, koska kyse on vain informaation lisäämisestä ja teoksen muovaamisesta oikeanlaiseksi.


Kuten huomaat maalaukseen ilmaantui vähän lisää informaatiota. Ja näin homma etenee tästä eteenpäin.



Yritän työstää teosta kokonaisuuteni hyppien kokoajan paikasta toiseen niin, ettei mikään osa maalauksesta karkaa kovin paljon toisten edelle.



Tässä maalauksessa kasvot alkoi vähän karata muun maalauksen edelle ja erityisesti kädet jäivät jälkeen. En oikein löytänyt käsiin mitään hyviä täsmäreferenssejä, joten niiden maalaaminen pelotti. Yritäpä maalata uskottavia käsiä omasta päästä.


Tästä huomaa hyvin, miten kasvot on maalauksen kehittynein vaihe. Se ei ole ongelma, koska teosta voi luonnollisesti työstää kunnes sopiva tasapaino löytyy.


Tässä pari lähikuvaa kasvojen eri kehitysvaiheista.





Lähikuva melko valmiista olkapäästä.




Huomaa rajat. Esimerkiksi vaatteen ja ihon välinen raja. Siinä on variaatiota. Näin on hyvässä maalauksessa. Harrastelijoiden yksi yleisimpiä virheitä on tarve määritellä kaikkien objektien ja alueiden rajat liian tarkasti. Silmä ei rekisteröi todellisuutta sillä tavalla. Niinpä saat tehtyä vaikuttavampia ja todentuntuisempia maalauksia kun sisällytät niihin sopivaa rajavariaatiota.



Tässä maalaus suunnilleen sen nykytilassa. Onko se valmis? En tiedä. En mielelläni julista omia teoksiani valmiiksi niin kauan kun ne ovat käsieni ulottuvilla. Olen ottanut teoksia pois kehyksistäkin ja tehnyt niihin ne tosiviimeistelyt. Tällainen usein kannattaa, koska ajan kuluessa teoksen näkee tuoreemmin ja objektiivisemmin. Lisäksi kun kuukaudet kuluu voi oppia uusia asioita, joiden avulla omia teoksiaan voi parantaa. Maalarien pitäisi olla kärsivällisiä teoksen valmistumisen suhteen. Hätäilemällä harvoin tulee mitään hyvää.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

Comments


bottom of page