top of page

Rohkea maalari - Vapaudu näpertelystä! (Rakentamisen ja tuhoamisen sykli)

Hei! Kirjoitin aiemmin siitä, miten maalata akryyliväreillä rohkeasti. Haluan jatkaa aiheesta ja laajentaa keskustelua. Kerron tässä omista maalauskokemuksistani ja ajattelutavoista, tekniikoista ja työkaluista, joiden avulla maalari voi vapautua pikkutarkasta näpertelystä ja alkaa maalata rennommin ja rohkeammin. Artikkeli haastaa sinua kohtaamaan omat ajatustottumuksesi ja maalaustapasi silmästä silmään sekä tunnistamaan mikä niissä toimii ja mikä ei. Rohkea maalari pitää kiinni siitä mikä toimii ja hylkää sen mikä ei toimi.



Kehitteillä oleva impressionistien öljymaalaus.


Takerrutko tuotoksiisi?


Yksi näpertelyn ja epävarman maalaamisen taustalla oleva syy on takertuminen omiin tuotoksiin ja siveltimenvetoihin. Kun kokee saaneensa aikaiseksi jotain kohtuullisen hyvää on siihen helppo jäädä jumiin ja tyytyä oman todellisen potentiaalin laiminlyövään tasoon. Varsinkin jos lopputulokseen pääsemiseen on mennyt aikaa on takertumista siihen helppo puolustella käytetyllä ajalla ja tehdyllä työllä. Mutta tässä kohtaa täytyy kysyä itseltään ohjaako minua pelko vai rohkeus? Pidänkö kiinni keskinkertaisuudesta, koska pelkään epäonnistumista?


Rohkeus ei tosin ole pelottomuutta, vaan toimimista peloista huolimatta. Järkevä ihminen on terveellä tavalla huolissaan siitä, että kuinka hyvin hän suoriutuu maalaamisen haasteesta. Rohkeus ei ole täydellistä huolettomuutta. Epävarmuutta herättävien kysymysten risteily mielessä ei ole varsinaisesti ongelma jos siitä ei tee ongelmaa. Anna ajatusten olla ja jatka maalaamista!


Kannattaakin pohtia sitä, että kun kankaalle syntyy kohtuullinen siveltimenveto, mikä on ok, mutta ei aivan 'täydellinen' niin tyydynkö siihen, vai yritänkö rohkeasti uudestaan. On hyvin todennäköistä, että jos osuit melkein maaliin niin voit myös osua napakymppiin. Älä takerru keskinkertaisuuteen.


Tämä periaate soveltuu sekä teosten kohtiin että kokonaisiin teoksiin ja kaikkeen siltä väliltä. Joskus tarvittavat muutokset ovat pienen pieniä hienosäätöjä, joskus isoja kuten vaikka koko taustan muuttaminen ja joskus täytyy aloittaa kokonaan alusta. Rohkea maalari hyväksyy sen, että joskus tai useimmiten hyvä teos syntyy rakentamisen ja tuhoamisen syklin kautta.



Rakentamisen ja tuhoamisen sykli sekä maalarin pyyhekumit


Valaisen irtipäästämistä ja rakentamisen ja tuhoamisen sykliä omien maalauskokemusteni kautta.


Tässä näet teoksen, joka oli mielestäni kohtuullinen, mutta jätti sisimpääni kalvavan tyytymättömyyden tunteen. Jotain piti muuttaa.



Päädyin siihen johtopäätökseen, että koko teos oli pyyhittävä pois ja aloitettava uudestaan alusta. Niinpä päätin käyttää yhtä maalarin pyyhekumeista eli maalia ja maalata maalauksen peittoon, jotta voisin maalata siihen uuden teoksen päälle. Öljymaalauksessa päälle maalaaminen vaatii myös hiomisen ja ehkä muitakin toimenpiteitä ennen kuin uudelleen maalaaminen on kannattavaa. Akryylimaalauksessa tämä ei ole niin tarkkaa, mutta ei hiomisesta haittaakaan ole. Hiomiseen käy tavallinen hiekkapaperi. Hiekkapaperi onkin toinen maalarin pyyhekumeista.



Päädyin maalaamaan päälle uuden teoksen samankaltaisesta aiheesta. Maalasin teoksen ensin akryyliväreillä ja sitten maalasin öljyväreillä päälle.



Nyt aihe istuu pitkään kapeaan formattiin paremmin. Olenko vieläkään tyytyväinen teokseen? En täysin. Itse asiassa en olekaan julistanut maalausta vielä valmiiksi, vaan se odottaa varastossa viimeistelijäänsä. Katsotaan miten maalaukselle käy.



Vapaa ja rohkea maalari


Opetin monta vuotta kuvataidetta omassa taidekoulussani ja oppilaiden kommenteissa nousi melko usein esiin halu vapautua arasta näpertelystä ja löytää rohkea vapautunut maalaustapa. Kerroin sinulle jo joitakin avaimia siihen. Sinun täytyy vain päästää irti ja maalata rohkeammin. Haasteena tässä on luonnollisesti se, että irti päästämisen ei pitäisi johtaa standardeista irti päästämiseen. Vapaa ja rohkea maalari pitää rimaa asiaan kuuluvalla tasolla, mutta ei ole laatuvaatimusten lamaannuttama.





Lisäksi sinun on syytä tiedostaa eräs kylmä fakta, joka liittyy vapauden, rentouden ja rohkeuden saavuttamiseen maalaamisessa. Se on se tosiasia, että monesti epävarmuus johtuu myös osaamattomuudesta. Jos ei tiedä mitä tekee ja miten hyvä maalaus syntyy on aika luonnollista epäröidä. Mikä silloin avuksi? Harjoittelu. Rohkean vapaan maalaamisen salaisuus piilee lopulta kuvataiteen perusteiden hyvässä hallinnassa. Kuinka monta artikkelia olenkaan kirjoittanut perusteiden tärkeydestä? Syy tähän toistoon on yksinkertainen. Perusteet on se todellinen Salaisuus, jota moni etsii. Moni harrastelija hyötyisi suuresti esimerkiksi siitä, että keskittyisi jonkin aikaa pelkän piirustustaidon kehittämiseen.



Tarkkuus ja yksityiskohdat ovat kaksi eri asiaa


Näpertely yhdistetään usein pikkutarkkaan työskentelyyn. Jos maalauksessa on pieniä yksityiskohtia ei pikkutarkalta näpertelyltä voi täysin välttyä. Eli kannattaa miettiä milloin näpertely on ongelma ja milloin ei. Joskus täytyy olla tarkkana yksityiskohtien suhteen.


Toisaalta on hyvä tiedostaa myös tarkkuuden ja yksityiskohtien välinen ero. Yksityiskohtien maalaaminen vaatii tarkkuutta, mutta samoin vaatii ison kuvankin maalaaminen. Toimiva kokonaiskuva perustuu tarkkuuteen, mutta eri asioissa. Kuvittele, että maalaat ihmisfiguurin. Jos haluat figuurista realistisen ja uskottavan on kehon isojen anatomisten mittasuhteiden ja muotojen pakko olla tarkasti oikeanlaiset. On paljon helppompaa maalata epäuskottava ihmisfiguuri kuin on maalata uskottava ihmisfiguuri. Ihmisfiguurissa ei kuitenkaan tarvitse olla pienen pieniä yksityiskohtia ollakseen uskottava ja realistinen. Ymmärrä siis tarkkuuden ja yksityiskohtien välinen ero niin tiedät mihin asioihin vapaus ja rohkeus on hyvä kohdistaa. Muuten vapaudesta ja rohkeudesta voi tulla vain epätarkkuuden puolustelua. Impressionismi tavallaan turmeltui sen myötä kun maalarit tulivat välinpitämättömiksi piirustuksellisen artikulaation suhteen. On olemassa impressionismia ja impressionismia. Tässä esimerkki impressionistisesta maalauksesta, jossa on hyvä piirustus mukana.



Muista, että piirustuksellinen välinpitämättömyys syö todella helposti maalauksen uskottavuutta.


Tarkkuus on jokaisen taitavan maalarin perusominaisuus. Niinpä kannattaa käyttää aikaa tarkan silmän kehittämiseen. Kun silmä on tarkka alkaa vapaus löytyä. Nimittäin osaaminen tuo rohkeutta maalaamiseen. Toki aina voi myös maalata rohkeasti ja vapautuneesti ilman osaamistakin. Sillä tavalla on kuitenkaan turha kuvitella voivansa saavuttaa klassista uskottavuutta tai realismia. Jos tavoitteesi on tulla modernin taiteen tekijäksi ei osaamisen standardit ole enää samat. Modernissa taiteessa sinä olet kuningas ja sinun visiosi ratkaisee.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

Comments


bottom of page