top of page

Taiteen mestareiden jalanjäljissä: Taidekoulutuksen historiaa Luis Borreron mukaan

Taiteen kiehtova maailma on vetänyt puoleensa ihmisiä vuosisatojen ajan, mutta miten taiteilijoita on koulutettu mestareiksi eri aikakausina? Renessanssin ateljeista 1800-luvun akatemioihin ja lopulta modernin teknologian mahdollistamiin online-kursseihin taidekoulutus on käynyt läpi merkittäviä muutoksia.


Tässä artikkelissa kerron lyhyesti taiteilijan Luis Borreron ajatuksia taidekoulutuksen historiasta. Artikkeli perustuu Borreron aihetta käsittelevään videoon, jonka löydät hänen YouTube-kanavaltaan (Videon löydät myös artikkelin lopusta). Tutustuminen taiteen koulutuksen historiaan, tarjoaa arvokkaita näkökulmia nykypäivän taideopiskelijoille, jotka pohtivat omaa polkuaan kohti mestaruutta. Olitpa vasta-alkaja tai kokenut taiteilija, tämä matka syventää ymmärrystäsi siitä, mitä taiteilijaksi kasvaminen vaatii.




Taiteilijan koulutus renessanssista 1800-luvulle


Renessanssin aikana taiteilijoiden koulutus tapahtui mestarin työpajassa, jossa oppipojat oppivat perusasiat kuten pigmenttien valmistamisen ja piirustustaidon piirtämällä veistoksia. Francisco Pacheco ja Antonio Palomino korostivat muistin merkitystä. Oppilaat aloittivat yksityiskohtien, kuten silmien ja käsien, kopioimisella ja siirtyivät vähitellen kokonaisiin hahmoihin.



Vuonna 1563 Cosimo de’ Medici perusti ensimmäisen taideakatemian. Akatemioiden myötä taideopetus institutionalisoitui, ja taiteilijat siirtyivät mestarin alaisuudesta strukturoituun opetussuunnitelmaan. Tämä toi mukanaan uudenlaisen lähestymistavan, jossa taiteilijoista tuli älymystöä ja heidän roolinsa yhteiskunnassa muuttui.



Muutos 1800-luvulla ja modernit menetelmät


1800-luvulla painopiste siirtyi suoraan havainnointiin. Esimerkiksi John Singer Sargentin opettaja Carolus-Duran rohkaisi oppilaitaan maalaamaan suoraan mallista ilman alustavaa luonnostelua. Tämä suuntaus oli osa suurempaa liikettä, joka korosti havaintoa ja paikallisen värin käyttöä.




Samalla kehittyi myös geometrisiin muotoihin perustuva piirtämismenetelmä, joka vaikutti esimerkiksi kubismin syntyyn. Tämä eroaa italialaisesta traditiosta, jossa painotettiin orgaanisempia muotoja ja kolmiulotteista ajattelua.



Nykyajan taidekoulutus ja vaihtoehdot


Nykyisin taidekoulujen kustannukset ovat huimasti nousseet, ja monet taiteilijat miettivät, onko perinteinen koulutus investoinnin arvoinen. Onneksi on olemassa runsaasti vaihtoehtoisia oppimismuotoja, kuten online-kurssit ja ateljeekoulut.





Borrero itse tarjoaa kursseja, joissa yhdistyy klassinen ja moderni lähestymistapa. Hän suosittelee opiskelijoille tasapainoista ohjelmaa, joka sisältää sekä muistiin että havaintoon perustuvaa harjoittelua. Lisäksi hän korostaa taiteilijan omien tavoitteiden ymmärtämisen tärkeyttä koulutuspolkua valittaessa.



Yhteenveto ja suositukset


Luis Borreron mukaan taiteilijoiden tulee ottaa huomioon sekä historiallisen että modernin koulutuksen hyödyt ja luoda oma räätälöity oppimispolku. Online-resurssit, kuten archive.org ja Udemy, tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia itsenäiseen opiskeluun. Borrero kannustaa taideopiskelijoita tutkimaan eri menetelmiä ja löytämään omat vahvuutensa taiteilijoina.





Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


Commentaires


bottom of page