top of page

Tehokkaan harjoittelun perussääntö

Hei! Tässä artikkelissa kerron sinulle mikä on tehokkaan harjoittelun perussääntö. Samalla saat tietää jotain siitä kuinka usein ja kuinka paljon sinun kannattaa harjoitella, jotta kehittyisit piirtäjänä tai maalarina. Annan myös joitakin käytännön vinkkejä siihen, mitä ja miten kannattaa harjoitella.


Nopea tutkielma kiireisen päivän päätteeksi.

Mikä on tehokkaan harjoittelun perussääntö?


Tehokkaan harjoittelun perussääntö on säännöllisyys. Jotta kehitystä taidoissa voisi tapahtua tarvitaan taidon säännöllistä toistamista. Mutta mitä säännöllinen harjoittelu käytännössä tarkoittaa? Kuinka usein pitäisi harjoitella? Päivittäin, kerran viikossa vai pari kertaa kuukaudessa? Oikea vastaus on mahdollisimman usein ja jos mahdollista jopa joka päivä.


Käytännössä päivittäinen harjoittelu voi olla kuitenkin vaikeaa tai mahdotontakin toteuttaa. Tärkeämmät asiat ja velvollisuudet haukkaavat ison osan ajastamme ja voimistamme, jolloin harrastuksista joutuu tinkimään.



Harjoittelussa on kuitenkin hyvä huomioida se, ettei siihen tarvitse välttämättä käyttää kerralla kovin paljon aikaa. Silloin kun aikaa on vähän, muutaman minuutin luonnostelukin voi riittää. Joten päivittäinen harjoittelu voi olla mahdollista sovittaa kiireiseenkin aikatauluun. Mutta asiasta ei kannata ottaa turhia paineita. Taitoa on mahdollista kehittää tehokkaasti vaikkei harjoittelisikaan aivan joka päivä. Muutaman kerran viikossa on jo hyvä määrä. Pyri kuitenkin siihen, että harjoittelet vähintään kerran viikossa. Silloin harjoittelulle on hyvä varata vähän enemmän aikaa, ehkä 3-6 tuntia tai enemmänkin.


Mitään ehdottomia sääntöjä asian suhteen ei ole, muuta kuin, että harjoittelu kannattaa pitää säännöllisenä ja mahdollisimman usein toistuvana. Säännöllisyys on tehokkaan harjoittelun perussääntö.



Mitä harjoitusohjelmaan kannattaa sisällyttää?


Harjoittelussa kannattaa panostaa kuvataiteen ydintaitoihin sekä laatuun. Ja mitä vähemmän sinulla on aikaa käytettävissä, sitä enemmän näihin kannattaa panostaa.


Harjoittelussa on hyvä olla jonkinlainen suunnitelma. Mitään yksityiskohtaista lukujärjestystä ei tarvitse itselleen tehdä. Jo jonkinlaiset yleiset suuntaviivatkin auttavat, kunhan niihin vain sitoutuu. Asian ydin on se, että rajoitat harjoiteltavien asioiden määrää kunnes hallitset muutaman asian hyvin ja sitten voit ottaa mukaan uusia asioita. Jos säntäilet päättömästi sinne tänne ja pompit asiasta toiseen, on sinun vaikea ellei mahdotonta oppia mitään kunnolla. Tärkeämpää on osata yksi ydintaito äärimmäisen hyvin kuin monta huonosti.


Mittaustaito on yksi kuvataiteen ydintaidoista.

Mitä ovat kuvataiteen ydintaidot? Olen käsitellyt tätä aihetta todella usein artikkeleissani ja voit lukea niistä enemmän, mutta nostan tähän nyt kaksi ydintaitoa, jotka hallitsemalla voit tehdä hienoa taidetta. Ne ovat mittasuhteet ja valööri. Periaatteessa tässä on kyse piirustustaidosta, haluatpa sitten oppia piirtämään tai maalaamaan. Myös maalaustekniikoissa on vahvasti piirustuksellinen elementti aina läsnä. Ainakin jos on kyse esittävästä taiteesta.


Havaintopiirustus on perinteinen harjoitusmuoto.

Piirtäminen koostuu karkeasti kahdesta ydintaidosta. Ne ovat mittaaminen ja valöörien piirtäminen. Jos hallitset nämä hyvin, voit siirtää minkä tahansa näköhavainnon onnistuneesti paperille tai maalauspohjalle. Se onko kädessäsi kynä, hiilitikku vai sivellin on sivuseikka.


Miten harjoitella mittaamista ja valööreita? Yksi keino on piirtää tai maalata havainnosta. Havainto voi olla valokuva tai suora havainto.


Hyödynnä harjoittelussasi valokuvia.

Kun kehittää jotain nimenomaista ydintaitoa, harjoittelu kannattaa pitää laadukkaana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että joka harjoituskerralla pitäisi tehdä valmis taideteos. Moni taiteilija tekee harjoitellessaan nopeahkoja tutkielmia ja luonnoksia. Tai sitten harjoittelun voi keskittää intensiivisesti vain yhteen ominaisuuteen ja suhtautua muihin piirteisiin rennommin. Esimerkiksi jos päätät tehdä valööritutkielman, ei mittasuhteisiin tarvitse kiinnittää yhtä paljon huomiota. Valööritutkielmassa on painopiste siinä, että valöörit tulevat piirustukseen tai maalaukseen oikein.


Valöörien hallinta kuuluu kuvataiteen ehdottomiin perusteisiin.

Hyvästä kurssista vahva perusta omatoimiselle harjoittelulle


Vielä on yksi tärkeä tekijä, joka kannattaa ottaa huomioon jos haluaa kehittää kuvataiteellista osaamistaan mahdollisimman tehokkaasti. Se on ulkopuolinen ohjaus. Kokeneilta ja osaavilta taiteilijoilta voi saada todellisia tiedon helmiä, joiden vaikutus omaan kehittymiseen voi olla joskus todella dramaattinen. Ei ole mitenkään epätavallista, että pienessä hetkessä osaavan tekijän seurassa voi oppia enemmän kuin vuosien aikana yrityksen ja erehdyksen kautta. Mieti, että voisit heti aivan ensimmäisistä harjoitustöistäsi alkaen piirtää tai maalata oikein. Silloin et tuhlaa hetkeäkään vääränlaiseen harjoitteluun. Jokainen teos vie taitojasi aidosti eteenpäin. Tämä on mahdollista jos saat tarvittavat tiedot.


Tiedon avulla voit edistyä nopeasti.

Kannattaa siis harkita osallistumista jollekin hyvälle kurssille. Hyvän piirustus- tai maalauskurssin tunnistaa siitä, että sen opettajalla on näyttöä osaamisesta ja, että oppilaatkin ovat saaneet hyviä tuloksia. Hyvä kurssi opettaa myös selkeällä tavalla kuvataiteen ehdottomia ydintaitoja. Tällainen kurssi tai koulutus voi luoda todella vahvan pohjan omatoimiselle harjoittelulle.


Tässä pari kurssisuositusta:


Vitruvian Studion Drawing Basics

Evolve Artist Foundation Program


Lopulta kuitenkin eniten ratkaisee se kuinka paljon käytät aikaa piirustuspöydän tai maalaustelineen ääressä. Tietoa et tarvitse kovin paljon, mutta harjoittelun täytyy olla säännöllistä ja laadukasta.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä

Comments


bottom of page