"Älä valehtele! Kukaan ei voi oppia piirtämään hyvin – saati sitten fotorealistisesti – nopeasti."
Jos ajattelit jotenkin tähän tapaan lukiessasi artikkelini otsikon, ymmärrän sinua. Samoin kuin minä, sinäkin olet epäilemättä kyllästynyt myyntimiesten epärealistisiin lupauksiin ja kieltämättä tämä lupaus kuulostaa juuri sellaiselta. Taitavaksi tullaan vain kovalla työllä ja ankaralla harjoittelulla. Oikoteitä onneen ei ole.
Vai onko sittenkin? Entä jos väitteeni onkin totta ja voin todistaa sen sinulle konkreettisin esimerkein, jotka voit nähdä omin silmin?
Ajattele, jos todellakin on olemassa metodi, joka opettaa sinut näkemään maailman niin kuin taiteilija. Eikä pelkästään vain näkemään niin kuin taiteilija, vaan myös siirtämään näköhavaintosi paperille niin kuin taiteilija. Ajattele, jos voisit saavuttaa tämän niinkin lyhyessä ajassa kuin muutamassa kuukaudessa, jopa nopeammin.
Mieti hetki, mitä kaikkea tämä voisi tarkoittaa sinulle. Mitä kaikkea se tekisi sinulle mahdolliseksi? Ajattele sitä onnistumisen tunnetta, kun käsissäsi on hieno teos, jonka olet itse piirtänyt. Tai ajattele sitä tyytyväisyyden tunnetta, jonka koet kun olet ylittänyt itsesi ja saanut aikaan jotain todella hyvää ja mallikelpoista. Ajattele, miltä ystävästäsi tai sukulaisestasi tuntuu, kun ojennat hänelle omin käsin piirtämäsi realistisen muotokuvan hänestä. Tai ehkä toivot voivasi tienata rahaa tekemällä tilaustyönä piirustuksia. Tai kuvittele miltä tuntuu, kun osaamattomuus ei enää rajoita luovuuttasi.
Tämä kaikki on mahdollista saavuttaa sen metodin avulla, josta kerron sinulle kohta. Mutta ensin kerron sinulle hieman itsestäni ja siitä, miten löysin tämän metodin. Annan sinulle myös konkreettisia esimerkkejä menetelmäni toimivuudesta.
Miten opin piirtämään fotorealistisesti vain kuukauden harjoittelulla ja miten sinäkin voit onnistua siinä?
Muutama vuosi sitten asetin tavoitteekseni oppia piirtämään myyntikelpoisia muotokuvia kuukaudessa. Minun täytyy tunnustaa, että minulla oli kyllä taustalla aiempaa piirustuskokemusta lapsuusvuosiltani. Parhaimmat teokseni noilta ajoilta olivat ihan hyviä, iän huomioon ottaen.
Taidoissani oli nyt kuitenkin paljon parantamisen varaa. Itse asiassa, vuosien saatossa olin menettänyt taiteellisen itsetuntoni lähes kokonaan. En ollut piirtänyt noin kahteenkymmeneen vuoteen ja kun lopulta palasin piirtämisen pariin, alku ei vaikuttanut lupaavalta. Tuntui siltä, että ensimmäinen piirustus jonka sain aikaiseksi, oli elämäni huonoimpia. Näytti siltä, että olin todella, todella kaukana tavoitteestani pystyä piirtämään myyntikelpoisia muotokuvia.
Tästä kuvasta näet, millaisen piirustuksen tuolloin piirsin.
Ei mikään mestariteos, vai mitä? Eikä seuraavat kymmenen muotokuvaa olleet juuri tämän parempia.
Kun kuukausi tuli täyteen, takana oli yli 100 tuntia harjoittelua ja 100 Isaac Newtonin muotokuvaa. Yksikään piirtämistäni teoksista ei kuitenkaan täyttänyt pääkriteeriäni eli sitä, että teoksen täytyisi olla niin hyvä, että siitä kehtaisi pyytää rahaa.
Mitä opin tästä? Opin sen, että järjetön harjoittelu ei selvästikään ole paras tapa oppia tai kehittyä piirustustaidossa.
Turhautumiseni seurauksena aloin etsiä vastausta siihen, mitä tein väärin. Miten voisin harjoitella viisaammin? Isoin ongelmani oli se, että minulta puuttui tietoa piirtämisen tärkeimmistä ydintaidoista ja -periaatteista. Jos olisin heti alussa tiennyt, mitkä ovat ne kaikkein tärkeimmät piirustustaidon rakennuspalikat, joihin keskittymällä pääsee parhaisiin tuloksiin, olisin voinut päästä tavoitteeseeni suunnitellussa aikataulussa eli kuukaudessa.
Käänteentekevä oivallus
Kun noin puoli vuotta myöhemmin olin palautunut tuosta äärimmäisen intensiivisestä sadan piirustuksen projektistani, tajusin jotain, mikä mullisti todellisuuteni täysin. Oivalsin, että onnistunut havainnosta piirtäminen vaati ennen kaikkea näkökulman muutosta. Minun piti oppia ajattelemaan näköhavaitojani abstrakteina muotoina. Pienellä harjoittelulla ja kokeilulla pääsin sisälle tähän ajattelutapaan ja pian aloin nähdä maailman muotojen, tummuuksien ja värien kautta. Puu ei ollut enää puu, eikä silmä silmä. En miettinyt, miten puu tai silmä piirretään oikein, vaan mietin katsomieni asioiden kokoa ja muotoa. Aloin katsoa rajojen kallistuskulmia ja sitä, kuinka tummia näkemäni asiat olivat. Olin oivaltanut havaintopiirtämisen syvimmän olemuksen.
Tämän oivalluksen sisäistäminen johti siihen, että kykenin piirtämään teoksia todella realistisesti käytännössä saman tien. Fotorealismin taso riippui enää enimmäkseen kärsivällisyydestäni eli siitä, kuinka huolellisesti, keskittyneesti ja viimeistellysti jaksoin piirtää.
Tässä näet yhden ensimmäisistä fotorealistisista piirustuksistani.
Mitä ajattelet piirtämästäni silmästä? Aikamoinen ero verrattuna piirtämääni Newtonin muotokuvaan, jonka näit aiemmin. Näiden kuvien välissä säännöllistä harjoittelua on vain pari kuukautta, joista kaiken lisäksi puolet harjoittelua ilman mitään järkeä. Tämä dramaattinen muutos ja kvanttihyppy uudelle taitotasolle perustui ensisijaisesti oivallukseeni josta kerroin, ei niinkään harjoittelun määrään tai kokemukseen.
Kun suhtautuu piirtämiseen oikealla tavalla, voi oppia piirtämään paremmin heti. Lakkaa siis sinäkin välittömästi piirtämästä ihmisiä, koiria, puita, taloja tai mitään muutakaan asiaa tai esinettä, jonka voit nimetä. Unohda mitä näkemäsi asiat ovat. Keskity siihen miten ne näet.
Näet vain muotoja, mittoja, tummuuksia ja värejä.
Piirrä siksi vain muotoja, mittoja, tummuuksia ja värejä. Ajattele, näe ja piirrä abstraktisti. Näin sinäkin voit hypätä piirtotaidossa seuraavalle tasolle jopa välittömästi.
Seuraava video havainnollistaa asiaa.
Menetelmä käytännössä
Katso alla olevaa kuvaa. Mitä näet siinä? Jos vastasit "miehen kasvot", olet väärässä. Alla olevassa kuvassa on vain erilaisia ääriviivoin piirrettyjä muotoja. Piirustus on ikään kuin abstrakteista muodoista koostuva palapeli. Koska piirretyt muodot ovat oikeanlaisia ja oikeissa kohdissa, syntyy illuusio miehen kasvoista.
Seuraava kuva valaisee sitä, miten voit lähteä luonnostelemaan havaintojasi paperille. Suosittelen aluksi käyttämään jotain mallikuvaa sen sijaan, että piirtäisit suoraan kolmiulotteisesta todellisuudesta. Litteästä valokuvasta on helpompi aloittaa.
Parhain mallikuva on sellainen, jossa on selkeät varjot ja ne muodostavat kuvaan helposti tunnistettavia muotoja. Jos haluat helpottaa piirtämistä entistä enemmän, piirrä kuvaan kaksi apuviivaa, jotka halkaisevat kuvan neljään yhtäsuureen osaan. Piirrä samanlaiset apuviivat myös piirustuspaperille. Nämä apuviivat auttavat muotojen sijoittamisessa oikeille paikoilleen.
Kun kaikki muodot ovat paikoillaan, voidaan teos sävyttää. Aloita sävyttäminen tunnistamalla kuvasta kolme päätummuusastetta, tummin, vaalein ja keskisävy. Seuraava kuva valaisee asiaa.
Kun olet kartoittanut kuvaan päätummuudet, voit piirtää kuvaan myös hienovaraiset sävyvaihtelut. Seuraava kuva valaisee tätä vaihetta.
Tässä on pähkinän kuoressa esitettynä se metodi, jolla opin ultranopeasti piirtämään fotorealistisesti. Alla olevista kuvista näet vielä esimerkkejä ja vaihekuvia piirustuksista, joita piirsin siinä vaiheessa, kun oivalsin kuinka tämä 'abstraktio-metodi' toimii. Näissä piirustuksissa merkillepantavaa on se, että vain yhdessä niistä käytin apuna apuviivoja (ruudukkoa). Kaksi muuta kuvaa on piirretty niin sanotusti vapaalla kädellä. Yksikään näistä piirustuksista ei ole syntynyt runsaan kokemuksen tai harjoittelun kautta, vaan oikean menetelmän ja näkökulman avulla.
Nämä kuvat eivät edusta fotorealismin huippua, mutta valaisevat hyvin piirustusmetodini ylivoimaista tehokkuutta. Mikäli kärsivällisyys riittää, sen avulla on mahdollista päästä hyperrealismin korkeimmalle huipulle.
Onko kyse sittenkin synnynnäisestä lahjakkuudesta?
Onko sinun edelleen vaikea uskoa, että voisit edistyä piirtämisessä yhtä huimaa vauhtia?
"Ehkä menetelmä toimii sinulla, mutta ei minulla. Sinä olet lahjakas ja minä en. Olen absoluuttinen aloittelija, enkä osaa piirtää hyvin edes tikku-ukkoa."
Ajatteletko jotenkin tähän tapaan itsestäsi ja omista taiteellisista kyvyistäsi?
En tietenkään voi taata, että pääsisit täsmälleen samanlaisiin tuloksiin ja täsmälleen samassa ajassa kuin minä. Tietenkin aiemmalla kokemuksella ja mahdollisilla luonnollisilla vahvuuksilla on oma merkityksensä siinä, kuinka nopeasti piirustustaidon voi omaksua. Olen joka tapauksessa varma, että sinäkin voit saada näkyviä tuloksia omissa piirustustaidoissasi hyvinkin nopeasti. Jos et kuukauden jälkeen pysty piirtämään täysin fotorealistisesti, mutta teoksesi ovat uskottavia, todentuntuisia ja realistisia, niin voidaan jo puhua huimasta harppauksesta eteenpäin.
Fotorealismi on vain yksi tyylisuunta. On muitakin tapoja luoda vaikuttavaa esittävää taidetta. On klassista realismia, on sarjakuvataidetta, on impressionismia ja niin edelleen. Joten älä missään nimessä hylkää menetelmääni ennen kuin olet kokeillut sitä käytännössä. Anna sille tilaisuus ainakin parin kuukauden ajan ja mieluummin vähän pitempäänkin, ja katso sen jälkeen, miten olet edistynyt piirtämisessä. Menetelmä auttaa sinua aivan varmasti kehittymään kohti omaa tavoitettasi taiteilijana, kunhan vain annat sille mahdollisuuden. Miltä sinusta tuntuisi, jos osaisit piirtää vaikkapa näyttäviä muotokuvia kahden tai kolmen kuukauden kuluttua?
Haluatko oppia lisää toimivia keinoja, joiden avulla nopeutat kehitystäsi piirtäjänä?
Yhteen lyhyeen artikkeliin on mahdotonta saada mahtumaan kaikkia niitä keinoja, joiden avulla piirustustaidossa voi kehittyä mahdollisimman nopeasti. Eikä kuvailemastani menetelmästäkään voi näin pienessä tilassa esittää täysin tyhjentävää selostusta. Niinpä olen valmistanut workshopin, jossa pääset syventymään aiheeseen enemmän. Workshop on intensiivikurssi, jonka toteutan netissä. Voit osallistua mukaan kotisi rauhasta käsin.
Workshopissa käyn läpi yhtä erittäin tärkeää piirtämisen osa-aluetta. Kyseessä on varjostusten piirtäminen. Piirustuksen lopullinen taso määräytyy hyvin pitkälle sen perusteella, kuinka hyvin siinä on kuvattu valoa ja varjoa.
Olen itse mukana workshopissa ja siellä voimme keskustella lisää myös tässä artikkelissa kuvailemastani piirustusmenetelmästä. Workshopin löydät osoitteesta www.taidekurssit.fi.
Piirustusterveisin,
Tuomas
PS. Workshopin aikana pureudumme valon ja varjon kuvaamiseen, kolmiulotteisuuden luomiseen ja erilaisiin varjostustekniikoihin. Tulet oppimaan nelivaiheisen mallin, jonka avulla voit varjostaa minkä tahansa piirustuksesi näyttävästi ja realistisesti.
Workshop toteutetaan verkkokurssina. Varjostusten piirtäminen -workshopiin sisältyy runsaasti videoita, jotka opettavat sinulle varjostusten piirtämisen tekniikkaa. Mukana on myös tekstiä ja havainnollistavia kuvia. Workshopin osallistujana sinulla lisäksi on pääsy kaikkiin keskusteluihin, joita käydään kurssin yhteydessä.
Liity mukaan ja opi piirtämään varjostuksia helpolla tavalla.
Comments