top of page

Vinkkejä öljyvärimaalaukseen

Hei! Tässä artikkelissa annan vinkkejä öljyvärimaalaukseen tavoitteena tehdä tästä vaikeasta lajista vähän helpompi.


Öljyvärimaalaus sen luonnosteluvaiheessa.

Pidä asiat yksinkertaisina


Öljymaalaukseen liittyy monenlaisia tarvikkeita, joita voi käyttää, mutta joista monet eivät ole ollenkaan välttämättömiä. Maalaamista voi helpottaa sillä kun minimoi maalaustarvikkeiden määrän. Silloin kun hallittavia tarvikkeita on vähemmän tulee maalaamisesta suoraviivaisempaa ja vähän yksinkertaisempaa.


Minimitarvikesetti voisi sisältää seuraavat tarvikkeet:


  • Käyttövalmiita maalauspohjia

  • Pellavaöljyä maalausnesteeksi

  • Pieni astia maalausnesteelle

  • 4-6 värituubia (esim. musta, sininen, punainen, keltainen ja valkoinen)

  • 4 sivellintä

  • Palettiveitsen

  • Kertakäyttöisiä paperipaletteja

  • Maalausteline (esim. pöytäversio)

  • Kangasriepu tai paperia siveltimien puhdistamiseen


Itse maalaan suunnilleen tällaisella tarvikesetillä. Öljymaalaus on harrastuksena melko edullinen, koska tarvikkeita ei tarvitse olla kovin paljon ja kun ne on kerran hankkinut maalaa niillä vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Ainoastaan kuluvia materiaaleja täytyy välillä ostaa lisää kuten maaleja ja maalauspohjia. Yksi värituubi kestää kuitenkin melko pitkään vaikka maalaisi säännöllisesti. Toki jos teokset ovat jättimäisen kokoisia silloin maaliakin kuluu enemmän, mutta harrastelijalla harvemmin on edes tiloja todella isojen maalausten tekemiseen.



Turvallinen maalausneste vanhojen mestarien tapaan


Jos ihmettelet miksi tarvikelistassani ei ole tärpättiä tai muuta myrkyllistä ohenninta syy on se, että sellaisia ei tarvitse öljymaalauksessa käyttää. Myrkyllisten ohentimien käyttö on moderni traditio. Vanhat mestarit maalasivat erilaisten öljyjen kanssa. Samoin tekevät monet valistuneet maalarit nykyäänkin.


Koulu, jossa olen itse opiskellut realistista öljymaalausta opettaa käyttämään perusmaalaustekniikoissaan maalausnesteenä pelkkää pellavaöljyä. Ihmettelin aluksi tätä, mutta sittemmin olen löytänyt monia muitakin, jotka maalaavat ilman myrkyllisiä ohentimia. Esimerkiksi Paul Ingbretson, joka on tunnettu Bostonin koulun metodin opettaja.

Tässä esimerkiksi yksi maalaus, jossa olen käyttänyt maalausnesteenä ainoastaan pellavaöljyä.




Vanhoilla mestareilla oli toki käytössä joitakin myrkyllisiä pigmenttejä, mutta maalausnesteet oli melkeinpä syötävää tavaraa. Nykyään myrkyllisille pigmenteille on kehitetty turvallisempia korvikkeita. Joten maalaamisesta on mahdollista tehdä todella turvallista.


Kerron vielä yhden vaihtoehdon maalausnesteeksi. Se on vanha mestari -tyylinen maalausneste, joka koostuu kahdesta ainesosasta, kalsiumkarbonaatista ja pellavaöljystä.

Kalsiumkarbonaatilla voi säädellä maalausnesteen öljyisyyttä ja näin liemi mahdollistaa kätevästi rasvaista laihan päälle -periaatteen toteuttamisen ilman tärpättiä.


Kalsiumkarbonaatti.

En ole kovin usein vielä käyttänyt kalsiumkarbonaatin ja pellavaöljyn seosta, mutta joitakin kokeiluja olen tehnyt ja sen perusteella seos toimii maalaamisessa hyvin. Tässä yksi maalausprojekti, jossa kokeilen kyseisen liemen käyttöä. Artikkelin alussa on toinen esimerkki teoksesta, jota maalaan parhaillaan kalsiumkarbonaatin ja pellavaöljyn kanssa.


Mutta jos haluat pitää maalausprosessin superyksinkertaisena pelkkä pellavaöljy tai jokin muu öljymaalaukseen soveltuva öljy riittää.



Maalaustaito seuraavalle tasolle nopeammin


Opetin monta vuotta maalaustaitoa omassa taidekoulussani ja sen myötä sen paljon empiiristä tietoa harrastelijoiden yleisimmistä kompastuskivistä maalaustaidon kehittämisessä.


Yksi yleisimmistä ongelmien aiheuttajista osoittautui olevan puutteellinen piirustustaito.

Maalaaminen on käytännössä siveltimellä piirtämistä. Vaikka maalaus olisi valööreiltään ja väreiltään täydellinen, jää siitä jotain puuttumaan jos se ei yllä piirustuksellisesti samalle tasolle.


Impressionismina tunnettu taiteen tyylisuunta valaisee tätä hyvin. Impressionismin juuret ulottuvat kauas menneisyyteen. Usein 1600-luvulla elänyttä klassista maalaria Diego Velázquezia pidetään impressionismin isänä. Tietosanakirja Encyclopedia Britannica toteaa Diegosta: "Hän kehittyi uskollisesta näköisyyden kuvaajasta ja luonnehtijasta visuaalisten vaikutelmien mestariksi. Hänen siveltimenkäyttönsä oli hyvin monipuolista ja väriharmoniansa hienostuneita, minkä ansiosta hän kykeni kuvaamaan pintoja, tiloja, värejä ja tunnelmia tavalla, joka tekee hänestä huomattavimman 1800-luvun impressionismin edelläkävijän."


Diego teoksissa on merkille pantavaa mestarillinen piirustustaito, joka yhdistyy välittömään maalaukselliseen sivellintekniikkaan ja pyrkimykseen vangita visuaalinen totuus uskottavasti.

Tässä yksi esimerkki.


Jos tämä maalaus olisi tehty löysällä piirustuksella ei maalaus olisi yhtä uskottava. Siveltimen vedoiltaan maalaus on paljon löysempi. Mutta löysyys malaauksessa toimii parhaiten vain jos piirustus on tarkkaa.


Huom! Tarkkuus ei tarkoita tässä yksityiskohtaisuutta vaan tarkkuutta mitoissa, muodoissa ja sijainneissa. Anatominen ja perspektiivillinen uskottavuus vaativat riittävän tarkkaa piirustusta. Anatomiaa ja perspektiiviä on toki mahdollista manipuloida onnistuneesti, mutta se vaatii taitoa ja silmää, joita kehitetään piirtämällä.


Katsotaan vertailun vuoksi yhtä Claude Monetin muotokuvamaalausta.


Kun Clauden maalausta verrataan aiempaan Diegon teokseen on niissä havaittavissa tietty laadullinen ero. Clauden maalaus ei yllä piirustuksellisesti aivan Diegon tasolle. En usko, että kyse on osaamisen puutteesta vaan välinpitämättömyydestä, sillä Monetin maisemamaalaukset ovat huippuluokkaa. Ehkä hän ei ollut yhtä kiinnostunut ihmisten maalaamisesta.


Maalareilla on luonnollisesti erilaisia vahvuuksia ja mielenkiinnon kohteita. Ne vaikuttavat lopputulokseen. Eipä monet Rembrandtin maalauksetkaan oikeilta ihmisiltä näytä. Monesta Rembrandtin teoksesta tulee sellainen vaikutelma, että hän oli kiinnostunut enemmän korujen ja vaatteiden maalaamisesta ja kasvot oli vähemmän tärkeät.


Impressionismin huippua edustaa selkeästi Bostonin koulun maalarit. Heidän teoksissaan yhdistyy hyvä piirustus taidokkaaseen maalaukseen. Bostonin koulun metodissa niin kuin Paul Ingbretson sitä tulkitsee piirustusta ja maalausta eroteta toisistaan, vaan kaikkia kuvan elementtejä työstetään yhtä aikaa.



Moni massamaalari toimii samalla tavalla. Oikea lopputulos syntyy värimassojen huolellisella artikulaatiolla eli niiden muodon piirtämisellä.

Vaikka maalauksessa olisi oikeat värit oikeissa paikoissa, mutta väriläiskiä ei ole artikuloitu oikein voi teoksen yleinen laatu kärsiä.


Tässä näet Sargentin superabstraktin, mutta samalla realistisen maalauksen. Sargent oli mestaripiirtäjä, eikä hän ottanut vapauksia piirustuksen suhteen maalauksissaan. Lukuunottamatta tietoista manipulaatiota.



Löysyyden ja abstraktion vie vielä pitemmälle Nikolai Fechin, mutta silti säilyttäen piirustuksen supervahvana.



Siinä on Fechin tehnyt aikamoisen maalauksen. Ei mikään ihme, sillä hän sai Venäjällä klassisen koulutuksen, jossa piirustustaito näyttelee äärimmäisen tärkeää osaa.


Otetaan vielä vertailun vuoksi kuva maalauksesta, jossa on tiukka piirustus, tiukka maalaus ja manipuloiva idealisointi. Seuraava teos on Ingresin maalaama.


Ei ihminen tuolta näytä, mutta maalaus on superuskottava koska se on piirustuksellisesti ja maalauksellisesti taidokas. Taitava idealisointi vaatii taitoa. Jos piirustus on laiskaa, välinpitämätöntä tai huolimatonta niin idealisoitu maalaus voisi näyttää suunnilleen tältä:


Tämä faijum-maalaus ja Ingresin maalaus ovat ikään kuin samasta kreikkalaisesta idealistisesta muotista, sillä erolla, että Ingres oli parempi piirtäjä.


Tämän vertailun tarkoitus ei ole asettaa edellä mainittuja maalareita paremmuusjärjestykseen, vaan valaista piirustustaidon tai piirustushuolellisuuden vaikutusta maalaukseen. Kun ymmärrät piirustustaidon merkityksen maalaustaidossa, olet ehkä motivoituneempi kehittämään piirustustaitoa.


Kun piirustustaitosi on hyvällä tasolla eli pystyt jäljentämään havaintoa tarkasti ja osaat artikuloida muodot taitavasti olet vahvoilla maalaamisen suhteen. Ehdotankin, että jos piirustustaidossasi on merkittävästi parantamisen varaa järjestä itsellesi tehoharjoitusohjelma, jonka aikana keskityt piirustustaidon hiomiseen. Muutamassa kuukaudessa voi oppia jo yllättävän paljon jos asenne on oikea ja harjoittelu säännöllistä.


Bargue-kopion piirtäminen on perinteinen ja toimiva vaihtoehto piirtämisen perustaitojen kehittämiseen.



Jos haluat ohjeita Bargue-kopion piirtämiseen liity ilmaiselle Bargue-kurssilleni. Löydät kurssin tämän sivun yläreunassa olevasta valikosta. Käytyäsi Bargue-kurssin ja piirrettyäsi vähintään yhden Bargue-kopion perfektionistisella otteella olet valmiimpi osallistumaan Öljymaalauksen perusteet -kurssille. Öljymaalauskurssi on myös ilmainen. Jokainen kurssin läpäisijä saa halutessaan kurssista todistuksen.


Terveisin,


Okulaarinen tieteilijä


Comments


bottom of page