Tässä artikkelissa listaan joitakin yleisiä värivirheitä. Kun vältät nämä virheet tulee maalauksistasi hyviä.
1. Liian voimakkaat värit
Kun jotain väriä halutaan korostaa, kannattaa se ensisijaisesti tehdä hillitsemällä ympäröiviä värejä. Esimerkiksi voimakas väri voimakkaiden värien keskellä ei nouse samalla tavalla esiin kuin silloin jos väri on vaimeiden ja harmahtavien värien keskellä. Muutenkin realismin kannalta on tärkeää hillitä värien intensiteettiä. Harmaa on väriympyrän keskipiste ja alue jossa kaikki värit kohtaavat. Harmaa harmonisoi ja eheyttää. Voimakkaat värit jos niitä on liikaa tekee teoksesta levottoman ja kaoottisen. Siksi intensiivisiä värejä kannattaa käyttää harkiten ja mausteenomaisesti.
2. Väärät valöörit
Toimivan maalauksen värimaailman perusrakenne perustuu värien tummuuksiin eli valööreihin. Jos valöörit eivät ole kohdallaan, ei kauniit värisävyt voi pelastaa teosta. Perusta täytyy saada ensin kohdalleen. Valöörien hallintaan kannattaa todella panostaa.
3. Liikaa valööreita
On tärkeää tutkia tarkalla silmällä maalattavaa aihetta eli mallia, mutta samalla täytyy tiedostaa se, että silmä näkee enemmän kuin on tarpeen. Jokaista pienintä valöörivariaatiota ja -vivahdetta ei ole tarpeen maalata. Yritä pelkistää valöörit ja pakata toisiaan lähellä olevat valöörit yhdeksi massaksi. Aloita pelkistämisestä ja mausta teos joillakin aksenttivalööreilla. Tämä johtaa helppolukuisempaan ja ilmaisuvoimaisempaan maalaukseen.
4. Ei selkeää eroa valon ja varjon välillä
Tunnistatko selvästi mitkä alueet maalauksessasi ovat valossa ja mitkä varjossa? Sinun pitäisi, jotta saat maalauksesi toimimaan. Erota valo ja varjo selkeästi toisistaan.
5. Värilämpötilan huomiotta jättäminen
Saadaksesi teokseen lisää tehoa ota huomioon värilämpötila. Periaate josta voit aloittaa on pääasiallisen valon lähteen valon lämpötila. Jos valon lämpötila on lämmin täytyy valot maalata lämpimiksi. Varjot voivat olla neutraaleja tai viileitä. Jos valon lämpötila on viileä, täytyy valot maalata viileiksi. Varjot voivat olla neutraaleja tai lämpimiä.
6. Epäjohdonmukainen väriteema
Teoksen värimaailma kannattaa rajata mahdollisimman vähään määrään päävärejä. Harmaa harmonisoi ja eheyttää värimaailmaa, koska harmaassa kaikki väriympyrän värit kohtaavat. Älä valitse teoksesi väriteemaksi kaikkia sateenkaaren värejä, vaikka kuinka rakastaisit värejä. Se johtaa rauhattomaan ja kaoottiseen maalaukseen. Ota yksi äitiväri ja pari muuta väriä teoksen pääväreiksi ja harmonisoi teos harmaalla.
7. Optisiin harhoihin uskominen
Väri ei ole aina sitä miltä se ensisilmäyksellä näyttää. Esimerkiksi varjossa oleva valkoinen pinta tai objekti näyttää vaaleammalta kuin se todellisuudessa on. Klassinen virhe on maalata varjoissa olevat heijastusvalot liian vaaleiksi.
Maalaamiseen liittyy se haaste, että lopullinen totuus yksittäisen kohdan väristä selviää vasta sitten kun maalauspohja on kokonaan peitossa. Väri voi värikontekstistaan irroitettuna näyttää olevan väärä, vaikka se todellisuudessa on juuri oikea. Konteksti vaikuttaa valtavasti siihen miltä värit näyttävät. Siksi onnistunut maalaaminen on yhdistelmä tarkkaa havainnointia ja intuitiota. Väreihin ja valööreihin liittyvistä optisista harhoista johtuen, emme voi aina luottaa silmiimme.
Terveisin,
Tuomas
Comments